Strona główna
ZAPRASZAMY NA DRZWI OTWARTE 28 MAJA 2025 R.
- 26.02.2025
NOWA STREFA CISZY I RELAKSU NA III PIĘTRZE
- 08.05.2025
Z radością informujemy, że w naszej szkole powstała nowa Strefa ciszy i relaksu, zlokalizowana na III piętrze. To przestrzeń stworzona z myślą o uczniach, którzy potrzebują chwili wytchnienia, wyciszenia i regeneracji sił w przyjaznym, komfortowym otoczeniu.
Wyposażona w wygodne pufy, sofy, rośliny oraz przyjemne dekoracje, strefa sprzyja odpoczynkowi, redukcji stresu oraz wspiera dobrostan psychiczny. To miejsce, gdzie można się zrelaksować, poczytać, pomyśleć w spokoju
Serdecznie zapraszamy do korzystania z nowej przestrzeni. Szanujmy jej przeznaczenie i pomóżmy utrzymać atmosferę spokoju i wzajemnego szacunku.
ELBLĄSKIE OBCHODY KONSTYTUCJI 3 MAJA 1791
- 04.05.2025
To już 234 rocznica pierwszej ustawy regulującej ustrój naszego państwa. Na uroczystościach w sobotnie południe w Katedrze pod wezwaniem Św. Mikołaja zebrały się delegacje: władz miasta, służb mundurowych oraz liczne grono przedstawicieli oświaty w tym sztandary szkół ze swoją asystą. Wszyscy uczestniczyli w koncelebrowanej Mszy Świętej za Ojczyznę. W tym roku po raz pierwszy dalsze uroczystości przeniosły się na pod Bramę Targową. Tam po odegraniu hymnu państwowego i okolicznościowych przemówieniach odbył się koncert Orkiestry Wojskowej. Naszą szkołę na uroczystościach reprezentował poczet w składzie: Jagoda Wadecka, Maja Chabowska, Jakub Dąbrowski, Franciszek Skulimowski i Mateusz Kiedrowski.
Dziękujemy uczniom, którzy podczas majówkowego odpoczynku znaleźli czas, by godnie reprezentować III LO w patriotycznych uroczystościach.
WM.
3
KONSTYTUCJA 3 MAJA
- 03.05.2025
W dniu 3 maja 1791 roku polski Sejm uchwalił Ustawę rządową regulującą ustrój w Polsce. Wydarzenie to jest uznawane za bardzo ważne w skali kraju, ale i całego świata. Była to pierwsza w Europie, a druga na świecie (po amerykańskiej z 1787 roku) nowoczesna ustawa zasadnicza, punkt po punkcie regulująca ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów jako monarchii konstytucyjnej o ściśle określonej strukturze władz państwowych.
Konstytucja 3 maja obowiązywała niewiele dłużej niż rok. Jej kres położyły władze rosyjskie z pomocą konfederacji targowickiej. Tak silny sprzeciw państw ościennych wobec polskiej Konstytucji 3 maja wynikał z obawy, że jej nowoczesne rozwiązania w zakresie uprawnień zwłaszcza chłopów i mieszczan zainspirują inne społeczeństwa i wywołają powstania podobne do trwającej wówczas (od 1789 roku) Wielkiej Rewolucji Francuskiej.
Postanowienia Konstytucji 3 maja 1791 r.
Konstytucja ograniczyła uprawnienia szlachty, m.in. znosząc liberum veto (służące do zrywania Sejmu i uniemożliwiające reformy) oraz odbierając prawo głosu tak zwanej gołocie (czyli szlachcie z tytułem, ale bez majątku, skłonnej do sprzedawania swych głosów na Sejmie możnowładcom realizującym swe prywatne interesy, a nie interesy kraju). Objęła też ochroną chłopów pańszczyźnianych, wcześniej całkowicie zależnych od szlachty. W ten sposób Rzeczpospolita miała wkroczyć na drogę tworzenia społeczeństwa i państwa w nowoczesnym rozumieniu.
Najważniejsze postanowienia to:
- zniesienie liberum veto
- wprowadzenie trójpodziału władzy
- uznanie chłopów za część narodu
- ograniczenie roli Senatu
- zniesienie wolnej elekcji
- wprowadzenie dziedziczności tronu
- ograniczenie odrębności Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego
- zagwarantowanie tolerancji religijnej
Konstytucja 3 maja. Ważna dla Polski, Polaków i historii prawodawstwa źródło: Jan Matejko, domena publiczna
UCZNIOWIE KLAS 2A I 2E NA 23. TORUŃSKIM FESTIWALU NAUKI I SZTUKI
- 29.04.2025
28 kwietnia uczniowie klas 2a i 2e uczestniczyli w 23. Toruńskim Festiwalu Nauki i Sztuki. Dzięki patronatowi Wydziału Filozofii i Nauk Społecznych UMK nad klasami humanistycznymi naszej szkoły mogliśmy wziąć udział w tym wyjątkowym wydarzeniu, rozwijając swoje zainteresowania, poszerzając wiedzę i doskonaląc umiejętności w różnych dziedzinach nauki i sztuki. Opiekę nad uczniami sprawowały panie Małgorzata Wolska i Teresa Rakowska.
Program, w którym uczestniczyliśmy, był bogaty i inspirujący. Pierwsze warsztaty, zatytułowane Anatomia fake newsa, prowadzone przez dziennikarkę Katarzynę Prętkowską oraz studentki dziennikarstwa, pozwoliły nam wcielić się w gości programu telewizyjnego, poznać mechanizmy powstawania fałszywych informacji oraz nauczyć się ich rozpoznawania i weryfikowania, m.in. z pomocą serwisów factcheckingowych.
Kolejnym punktem programu były warsztaty Jak myślimy o równości?, podczas których rozważaliśmy kwestie nierównego traktowania, dyskryminacji i braku szacunku. Pracując w grupach i analizując konkretne przypadki, uczyliśmy się stosowania dobrych praktyk promujących równość i różnorodność w środowisku szkolnym i zawodowym.
Wzięliśmy także udział w wykładzie Głos przyszłości, poświęconym roli sztucznej inteligencji w branży medialnej. Podczas spotkania omówiono wyniki badań dotyczących społecznych reakcji na wykorzystywanie AI, m.in. w kontekście eksperymentu Krakowskiego Off Radia oraz międzynarodowych strajków aktorów głosowych.
Po zakończeniu zajęć udaliśmy się na krótki spacer po malowniczej toruńskiej starówce. Spacerując wśród gotyckich kamienic, odwiedzając Rynek Staromiejski i podziwiając urokliwe uliczki miasta Kopernika, mogliśmy na chwilę oderwać się od szkolnej codzienności i poczuć klimat jednego z najpiękniejszych miast w Polsce.
Serdecznie dziękujemy społeczności akademickiej Wydziału Filozofii i Nauk Społecznych UMK - władzom, pracownikom i studentom - za serdeczne przyjęcie oraz stworzenie nam możliwości udziału w tak wartościowych i inspirujących wydarzeniach.
Małgorzata Wolska2
KLASA 1B I 2E NA "POCZĄTKU POLSKI"!
- 28.04.2025
Dnia 25 kwietnia br. dwie klasy psychologiczne wzięły udział w cyklu zajęć 'Błękitna Szkoła' organizowanych przez Stację Morską w Helu. Wśród nich znalazły się różnorodne warsztaty i prelekcje o tematyce bałtyckiej, m. in.:
- oglądanie i analiza treningu medycznego fok szarych,
- wykład dotyczący morświnów bałtyckich - biologia, zagrożenia i ochrona,
- pobór ryb w terenie - zaciąg włokiem i analiza grupy organizmów zamieszkujących Bałtyk,
- wykład oraz eksperyment dotyczący zanieczyszczenia wód oraz sposoby zapobiegania skutkom obecności tworzyw sztucznych w morzach i oceanach.
Wszystko to odbywało się w malowniczej scenerii Zatoki Puckiej! Zresztą sami zobaczcie - mimo chłodu i wiatru świetnie się bawiliśmy.
3
PRZERWIJMY KRĄG PRZEMOCY!
- 28.04.2025
Drodzy Uczniowie, Rodzice, Nauczyciele, Sympatycy naszej szkoły!
Zgłosiliśmy swój udział w konkursie, w którym możemy wygrać bezpłatne wdrożenie w naszej szkole nowoczesnego systemu przeciwdziałania przemocy rówieśniczej RESQL. Otwiera to szansę na to, abyśmy stawali się jeszcze bardziej bezpiecznym i przyjaznym miejscem dla wszystkich uczniów.
Chcecie dowiedzieć się więcej o tym systemie? Odsyłamy Was do źródła w linku zamieszczonym poniżej.
Prosimy o Wasze wsparcie - oddawacjie swoje głosy na III LO w Elblągu. Każdy głos przybliża nas do tego, aby uzyskać narzędzie pomocne w jeszcze skuteczniejszym przeciwdziałaniu możliwym negatywnym zjawiskom w sferze relacji społecznych środowiska szkolnego.
Głosowanie Trwa - nie zwlekajcie! Razem możemy więcej!
UTALENTOWANY HUMANISTA Z 3 LO
- 26.04.2025
„Nie ufa swej sprawiedliwości, kto złotu mówić do siebie rzecz każe.”*
Jan Kochanowski
Za nami wielkie emocje związane z udziałem w LV Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego, nim jednak opadnie bitewny kurz, chcielibyśmy przedstawić Państwu tegorocznego FINALISTĘ zawodów III stopnia. Olgierd Pawłowski, uczeń klasy 4b III Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II jako jedyny elblążanin w tym roku zdobył tytuł finalisty LV OLiJP i może cieszyć się najwyższym wynikiem egzaminu maturalnego z języka polskiego oraz przyjęciem na wybrane kierunki humanistyczne polskich uniwersytetów. Droga, którą przebył, była długa - trwała od października do kwietnia, i wymagająca, bo konkurencja była ogromna. Do zmagań po etapie szkolnym przystąpiło aż 1670 uczniów z całej Polski, co zaskoczyło samych organizatorów - Komitet Główny ogłosił, że w roku 2025 do olimpiady zgłosiło się o 50% uczestników więcej niż w poprzednich latach.Każdy z etapów zawodów składał się z dwóch części: pisemnej i ustnej, które kończyły się kwalifikacją do kolejnego etapu. Udział w olimpiadzie wymagał od uczestników ogromnej wiedzy teoretycznoliterackiej oraz językoznawczej - znacznie wykraczającej poza wymagania podstawy programowej, umiejętności krytycznej analizy, interpretacji i wnioskowania oraz obrony własnego stanowiska, przede wszystkim jednak trzeba było mieć nerwy ze stali i ogromną determinację, aby dążyć do celu.
Tym bardziej gratulujemy naszemu - już dziś, Absolwentowi. Jesteśmy dumni, że to właśnie w naszej szkole rozwijał swoją pasję i odkrywał talent literacki.
Laureaci i finaliści OLiJP są zwolnieni z egzaminu maturalnego z języka polskiego na wszystkich poziomach, a zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem oceny najwyższej (100%).
Laureaci i finaliści OLiJP w postępowaniu rekrutacyjnym otrzymują maksymalną liczbę punktów i są przyjmowani na humanistyczne kierunki polskich uniwersytetów.
Aleksandra Maciejewska - opiekun naukowy finalisty
SZCZĘŚLIWEJ DROGI JUŻ CZAS...
- 25.04.2025
25 kwietnia to dzień, w którym pożegnaliśmy kolejny rocznik absolwentów naszej szkoły. Dzień uroczysty i pełen emocji - wzruszeń, wspomnień, podsumowań. W gościnnych progach ECS Światowid spotkali się- Dyrekcja szkoły, nauczyciele, pracownicy, rodzice oraz bohaterowie dzisiejszego dnia - czwartoklasiści.
Pani Dyrektor Beata Orzech wręczyła pamiątkowe medale tegorocznym Asom w następujących kategoriach:
Najwyższe wyniki w nauce: Tobiasz Abrusiewicz, Adrian Woźny, Alicja Socińska.
Wybitne osiagnięcia naukowe: Wiktoria Bendyk-finalistka ogólnopolska XI Olimpiady Wiedzy o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym Olgierd Pawłowski-finalista ogólnopolski OLiJP
Bartosz Wilmański-laureat ogólnopolski Konkursu Wiedzy Ekonomicznej i Przedsiębiorczości
Wybitne osiagnięcia sportowe: Michał Jankowski i Natalia Fijałkowska
Szczególne zaangażowanie w życie szkoły: Monika Estal
Świadectwa z wyróżnieniem z rąk Pani Dyrektor otrzymało 45 absolwentów tego rocznika.
Wśród życzeń nie zabrakło głosu uczniów młodszych klas, w imieniu których przemawiała Ola Siedler.
Gratulujemy ! I jeszcze raz życzymy powodzenia.
K.M.
13
WIZYTA W AKADEMII NAUK STOSOWANYCH
- 25.04.2025
W tym tygodniu po raz kolejny odwiedziliśmy Akademię Nauk Stosowanych w Elblągu i uczestniczyliśmy w wizycie studyjnej w Instytucie Pedagogiczno- Językowym. Dzięki gościnności Pani dr Joanny Nowak zwiedziliśmy pracownie, gdzie na co dzień studiują studenci psychologii, pedagogiki i filologii. Mieliśmy nawet okazję zobaczyć i poznać sposób działania wariografu, potocznie zwanego wykrywaczem kłamstw.
Następnie wysłuchaliśmy wykładu dr Ireny Sorokosz na temat prokrastynacji. Słowo jest trudne, ale nam łatwo jest stosować je w praktyce - to po prostu odkładanie zadań i rzeczy do zrobienia na później ;)
W tym roku szkolnym uczniowie klas o profilu psychologicznym: 2 e, 2f, 3e, 3f byli częstymi gośćmi w murach ANS w ramach porozumienia o współpracy, jakie łączy nasze placówki.
W semestrze zimowym i letnim wzięliśmy udział aż w ośmiu wykładach z zakresu psychologii społecznej.
To dla nas ogromne wyróżnienie i świetna okazja poszerzania wiedzy poza murami naszej szkoły.
Bardzo dziękujemy Pani dr Irenie Sorokosz i dr Joannie Nowak za wspaniałe przyjęcie i wykłady.
Ewa Romanowska
2
STRES ZWIĄZANY Z MATURĄ? OTO KILKA WSKAZÓWEK...
- 23.04.2025
Choć ogólnie cieszy się złą sławą i większość z nas chciałaby go unikać, to jednak jest on wszechobecnym elementem życia każdego człowieka. Stres - bo o nim mowa - to reakcja na sytuację lub zdarzenie odbierane przez nas jako w jakiś sposób zagrażające naszemu dobrostanowi.
Stres przed maturą, jak i podczas samego egzaminu dojrzałości, jest zjawiskiem absolutnie naturalnym, niemniej jednak siła odczuwanego stresu zależy w dużej mierze od nas samych, a dokładnie od tego, jak oceniamy nasze możliwości poradzenia sobie z sytuacją stresową.
JEST KILKA SPOSÓBÓW, ABY ZAPANOWAĆ NAD STRESEM PRZED MATURĄ:
- po pierwsze staraj się nie myśleć o dobrym wyniku (np. dostaniu piątki) tylko o tym, jak ten dobry wynik osiągnąć,
- dobrze zaplanuj wszelkie ostatnie powtórki – możesz to zrobić nawet na kartce papieru, zapisz kiedy (np. w poniedziałek), gdzie (np. w bibliotece), o jakiej porze (np. po południu) powtarzasz geometrie,
- nie słuchaj innych maturzystów – oni mogą mówić, że są świetnie przygotowani i się nie boją – nawet jeśli faktycznie są przygotowani, to raczej boją się tak jak ty,
- powtarzając materiał staraj się korzystać z tak zwanych mnemotechnik, czyli sztuczek zapamiętywania, dla przykładu ucząc się budowy serca wyobraź sobie jak po nim podróżujesz, widzisz komory i przedsionki, aortę i tak dalej; ucząc się dat ważnych wydarzeń wyobraź sobie okoliczności zdarzenia, czy to była zima (pewnie padał śnieg), co poprzedziło dane zdarzenie i co było po nim,
- znajdź czas na relaks – pójdź na spacer albo do kina,
- unikaj imprez – jeszcze zdążysz się pobawić – jeśli dobrze pójdzie ci egzamin będziesz miał co świętować; musisz wiedzieć, że niektórzy stosują tak zwane strategie samoutrudniania – idą na imprezę dzień przed egzaminem, jeśli im nie pójdzie wówczas mają gotowe uzasadnienie porażki nie uderzające w poczucie własnej wartości („nie byłem w formie”), jeśli mimo wszystko dobrze im pójdzie wówczas wpadają w samozachwyt („jestem genialny”) – pamiętaj jednak że drugi scenariusz jest dużo mniej prawdopodobny niż pierwszy!
- zadbaj o sen – gdy śpisz, to czego nauczyłeś się w ciągu dnia utrwala się, a nowa wiedza tworzy sieć połączeń z już istniejącą,
- pamiętaj – nikt nie jest Omnibusem – każdemu może przydarzyć się wpadka czy gorszy dzień (inteligencja jest dość stabilną cechą ale intelekt bywa zmienny!),
- i na koniec – stres może pomóc w działaniu ale tylko wtedy, gdy jesteś dobrze przygotowany (znasz materiał), a poziom stresu nie jest ekstremalnie duży (patrz powyższe punkty)
JAK ZAPANOWAĆ NAS STRESEM W TRAKCIE MATURY?
- nie myśl o ocenach, skup się nad zadaniem – zastanów się, jak możesz je najlepiej wykonać czy rozwiązać,
- nawet jeśli dostałeś pytania, na które nie do końca wiesz jak odpowiedzieć – nie panikuj, pomyśl o tym, że jesteś uczniem nie od wczoraj, ale od wielu lat, masz dużą wiedzę – postaraj się przeszukać pamięć – jest duża szansa, że znasz odpowiedź, tylko chwilowo straciłeś do niej dostęp,
- najpierw zrób zadania, których rozwiązania jesteś pewien, a te bardziej złożone lub te, wobec których masz wątpliwości zostaw na koniec
- pamiętaj o oddychaniu! Brzmi banalnie, ale niektórzy z nas w sytuacji stresowej praktycznie przestają oddychać i nie wiedzą o tym, że w ten sposób ograniczają swoje zasoby tlenowe, a co za tym idzie intelektualne,
- przed wyjściem z domu zjedz coś, ale nie przejadaj się – zarówno zbyt pusty, jak i zbyt pełny żołądek będzie tego dnia twoim nieprzyjacielem
- wiedz, że matura to nie koniec świata, a w zasadzie jego początek – prawdziwe życiowe egzaminy jeszcze przed tobą!
Wszystkim maturzystom życzymy powodzenia!
BARTEK WILMAŃSKI W FINALE KONKURSU WIEM NA BANK
- 22.04.2025
Wiem na Bank to konkurs o zasięgu ogólnopolskim. W I etapie zgłosiło swój udział 190 szkół. Ze 115 uczestników testu wiedzy ekonomicznej i przedsiębiorczości jury wyłoniło do finału 15 najlepszych uczestników. Przed finalistami czekało zadanie przygotowania projektu uruchomienia własnego przedsięwzięcia biznesowego. Swoje pomysły zaprezentowali przed niezależną komisją podczas finału, który odbył się w dniach 14-15 kwietnia 2025 na Wydziale Zarządzania I Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Gratulujemy Bartkowi udziału i życzymy powodzenia na maturze. Poniżej link do pracy Bartka.
Galeria zdjęć
- brak danych