• ŚLADAMI PACJENTA

        • 25.05.2018
        • Klasa 1c wraz z wychowawcą Panią Iwoną Stando, 9 maja wybrała się do elbląskiego oddziału radioterapii. Zostaliśmy oprowadzeni po oddziale tak, jak przyjmowani są pacjenci. Byliśmy w salach, gdzie robi się specjalistyczne maski, badania. Poznaliśmy kilku lekarzy oraz pielęgniarki, które tam pracują. Dzięki nim mogliśmy lepiej zrozumieć losy pacjentów chorych na raka i poznać sposoby ich leczenia.

          Na koniec klasa odwiedziła pacjentów, co było bardzo wzruszającym przeżyciem zarówno dla nas jak i chorych. Po odwiedzinach wszyscy rozeszli się do domów z nowymi doświadczeniami. Dzięki temu mamy teraz świadomość, że mimo iż rak to poważna i ciężka choroba , to trzeba z nią walczyć, by wygrać.

        • TYDZIEŃ KONSTYTUCYJNY W III LO

        • 24.05.2018
        • 08 czerwca 2018 r. w godz. 9.00-11.00, w auli naszej szkoły odbędzie się spotkanie uczniów kl. 1a,1b i 2a z prawnikami w ramach V edycji Tygodnia Konstytucyjnego w Polsce, organizowanego przez Stowarzyszenie im. Prof. Zbigniewa Hołdy.

          Celem projektu jest zwrócenie uwagi uczniów gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych na praktyczny wymiar obowiązywania Konstytucji i działalności Trybunału Konstytucyjnego. Zależy nam na tym, aby w przystępny i interesujący sposób pokazać, że problematyka konstytucyjna ma bezpośredni wpływ na codzienne życie każdego z nas. W ramach Tygodnia Konstytucyjnego chcemy promować świadome obywatelstwo i zachęcać młodych ludzi do większego zainteresowania się sprawami publicznymi.

          Koło Historyczno- Społeczne , Zapraszamy

        • ORIENTEERING NA MEDAL

        • 18.05.2018
        • W Bażantarni 15 maja 2018r odbył się Finał Wojewódzki Licealiady w Drużynowych Biegach na Orientację. Organizatorem zawodów był ESZS oraz elbląskie stowarzyszenie „Gryf”. W zawodach wystartował osiem zespołów w tym nasze szkolne dwie drużyny, damska i męska. Chłopcy w zawodach zajęli drugie miejsce a dziewczęta przybiegły na czwartej pozycji z niewielką stratą do podium.

          Orienteering jest dyscypliną nieolimpijską, w której zawodnik, posługując się mapą i kompasem, ma za zadanie w jak najkrótszym czasie przebiec określoną trasę wyznaczoną w terenie odszukując punkty kontrolne. Przebieg pomiędzy punktami kontrolnymi jest dowolny i właśnie wybór wariantu przebiegu stanowi istotę biegu na orientację. Nawigowanie sprawia wiele trudności, a odszukiwanie punktów nie jest łatwe.

          Warunkiem sklasyfikowania uczestnika zawodów jest potwierdzenie w zadanej kolejności wszystkich punktów kontrolnych. Sprawdzanie obecności na danym punkcie kontrolnym odbywa się standardowo za pomocą karty startowej, a obecnie chipa.

          Bardzo miło jest zaprezentować nasze zespoły w większości to uczniowie klasy IA, najpierw medaliści: Dominik Godlewski, Jakub Wojtaszek, Michał Ząbek i Łukasz Chadaj ID– „brawo chłopaki” oraz dziewczęta: Julia Typańska, Natalia Nowakowska, Amelia Piotrak i Marta Wakeć.

          Gratulacje!!! WM.

        • STOP AFERZE W BIOSFERZE

        • 16.05.2018
        • Uczennica naszej szkoły Ewelina Jureko z klasy Ic zdobyła III miejsce w Wojewódzkim Konkursie „Ziemia – planeta życia” w kategorii poezja. Był to jeden z konkursów o tematyce ekologicznej organizowanych przez Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu – Elbląskie Centrum Edukacji Ekologicznej.Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem „Klimatyczno-ekologiczne dylematy XXI wieku. Stop aferze w biosferze”. Uroczyste podsumowanie i wręczenie nagród odbyło się 11 maja na Forum Młodych Ekologów w W-MODN w Elblągu.

          Serdeczne gratulacje!

          Ewa Trykowska-Łukaszewicz

      • MŁODZI W AKCJI
        • MŁODZI W AKCJI

        • 11.05.2018
        • W ramach programu „Młodzi w Akcji”, uczniowie klasy IIc Maciej Orzechowski i Radosław Przeździecki przygotowali ankietę dotyczącą funkcjonowania Elbląga.

          Zadaniem było poznanie miejsc w przestrzeni lokalnej:

          - ważnych dla mieszkańców i mieszkanek,

          - zapomnianych,

          - miejsc, które kiedyś pełniły inną funkcję niż obecnie,

          - miejsc ważne i ciekawe dla uczniów, ich kolegów i koleżanek,

          - miejsc zaniedbanych,

          - miejsc, z którymi wiąże się ciekawa historia,

          - miejsc, z którymi wiąże się jakiś problem.

          http://zdjecia.interia.pl/galeria,gcsi,54DD02A6CDFCB344713BFB7FD02789443976A430#/

          Uczniowie naszej szkoły realizują program wraz z Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Fundacją Banku Zachodniego WBK oraz Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności w ramach programu Szkoła Ucząca Się.

          Agnieszka Krzywdzińska

        • MEDALOWE SZACHY

        • 08.05.2018
        • 25 kwietnia w Elblągu odbyła się Licealiada w szachach. Naszą szkołę reprezentowało sześciu uczniów: Karolina Bierkowska, Aneta Szpuga, Karol Lange, Dominik Godlewski, Bartłomiej Kucewicz i Mateusz Szot. Drużynowo zajęliśmy 2 miejsce, zaś indywidualnie - w szachach dziewcząt pierwsze miejscezajęła Aneta Szpuga, zaś drugie miejsce zdobyła Karolina Bierkowska, a w szachach chłopców drugie miejsce zajął Karol Lange.

          Serdecznie gratulujemy naszym zawodniczkom i zawodnikom!!!

          Aneta Szpuga, IIb

        • POLA NADZIEI 2018

        • 26.04.2018
        • Człowiek tyle jest wart, ile może dać drugiemu człowiekowi - św. Jan Paweł II.

          21 kwietnie 2018 roku wolontariusze z klasy Ic i II c uczestniczyli w corocznej akcji Żonkilowe Pola Nadziei. Akcja, organizowana przez Hospicjum Elbląskie już od 14 lat, ma na celu gromadzenie środków niezbędnych do opieki nad ciężko chorymi pacjentami. Jednak celem akcji Pola Nadziei jest nie tylko zbiórka pieniędzy, ale także edukacja, uwrażliwianie ludzi, poprzez zwrócenie uwagi na piękną ideę opieki hospicyjnej. Hospicja to miejsca, w których ludzie z wielkim zaangażowaniem otulają swoją opieką chorych i cierpiących, a także ich bliskich.

          Dziękuję młodzieży naszej szkoły za wrażliwość, serce i bezinteresownie poświęcony czas.

          Ewa Piwcewicz

        • Po co komu wolontariat ?

        • 27.04.2018
        • W dniu 24.04.2018 r ( wtorek ) przedstawiciele uczniów - wolontariuszy naszej szkoły, Gabrysia Mirecka IIc, Paula Hoppe IIc, Weronika Kusik IIc , Kamila Mańkowska Ib, Wiktoria Czapniewska Ib, uczestniczyli w II konferencji organizowanej przez ZSISiU w Elblagu pod tytułem "Po co komu wolontariat?"

          Przedstawiciele instytucji elbląskich współpracujących z wolontariuszami przedstawili obszary w jakich wolontariusz może wspierać swoją pomocą podopiecznych Hospicjum " Niezapominajka" Miejski Dom Pomocy Społecznej, PCK, Dom Starców . na konferencji odbyło się równiez podsumowanie konkursu " Wiedzy o wolontariacie", który wygrała wśród szkół ponadgimnazjalnych uczennica naszej szkoły , kl.Ib Kamila Mańkowska GRATULUJEMY!!!

          Zapraszamy wszystkich chętnych do przystąpienia w szeregi naszego Szkolnego Klubu Wolontariatu!!!

        • AUSTRIA 2018

        • 24.04.2018
        • Dziewiąte i zarazem ostatnie spotkanie w ramach obecnego programu Erasmus+ ‘Small towns in Europe – sharinginnovativepractices’. Tematem przewodnim było przyciąganie biznesu do turystyki.

          Przed wyjazdem uczestnicy: Artur NowaczykMaks Terebus i Oskar Błaszczyk przygotowali się merytorycznie do spotkania. Odwiedzili interesujące z punktu widzenia turysty punkty w Elblągu i Fromborku, określili zakres oferty i pomocy udzielanej w biurach informacji, zakres i jakość usług hotelarskich oraz gastronomicznych, znajdując pozytywy oraz słabsze strony. Efektem był esej umieszczony na stronie programu a także przygotowany krótki film.

          Przebieg spotkania

          16 kwietnia

          Wylecieliśmy samolotem Lufthansy z Gdańska do Monachium. Dzięki 45 minutowemu spóźnieniu już po wylądowaniu, po odebraniu bagażu już bez samotnego czekania, spotkaliśmy się z koordynatorem programu, Peterem Behamem przy bramce przylotów i mogliśmy zostawić bagaż w oczekującym nas autobusie. Potem cieszyliśmy się atrakcjami ogromnego lotniska aż do czasu przylotu wszystkich grup. Przejazd autokarem do Schaerding nad rzeką Inn trwał około 2 godziny. Przy szkole nastąpiło spotkanie z goszczącymi nas partnerami, a nauczyciele odjechali do hotelu.

          17 kwietnia

          Szkoła rozpoczyna zajęcia wcześnie jak na nasze warunki, czyli o 7.30. Pierwszym punktem działania były warsztaty w sali komputerowej, w czasie których odpowiadaliśmy na przygotowane wcześniej punkty, przekazując wiedzę na zaproponowane wcześniej tematy. Wspierali nas w tym nasi austriaccy partnerzy: Fabian, Alexandra i Laura. W międzyczasie mieliśmy możliwość zwiedzenia budynku, który jest znacznie nowocześniejszy i przestronny od naszego oraz wysłuchaliśmy krótkiej informacji o zasobach turystycznych miasta i regionu wygłoszonej przez przedstawiciela lokalnej firmy turystycznej.

          O 11 spotkaliśmy się w zabytkowym ratuszu z przedstawicielem burmistrza, który opowiedział o mieście jako atrakcji turystycznej, zostaliśmy także poczęstowani bardzo smacznymi kanapkami. Następnie ruszyliśmy na około godzinny spacer po mieście z przewodnikiem, panem Josefem. Schaerding ma historię sięgającą początków 9 wieku po Chrystusie, w średniowieczu było bardzo ważnym i bogatym miastem kontrolującym handel solą. Obecnie, przepięknie odnowione, jest prawdziwą perełką.

          Końcowym punktem programu zwiedzanie lokalnego, dużego browaru Baumgartner. W dwóch grupach obejrzeliśmy część procesu produkcyjnego w halach i specjalnych pomieszczeniach, gdzie do prezentacji wykorzystuje się najnowszą technikę audiowizualną (w tym 3D). Browar jest jednym z większych pracodawców a jego piwo ceni się nie tylko w Europie.

          18 kwietnia

          Środa rozpoczęła się od dalszej pracy grupowej nad przygotowywanym projektem.

          Nasi przedstawiciele jako pierwsi wykonali zadanie, a zawartość tekstowa była jedną z najbogatszych. Informacje opublikowano na stronie www.smallcities.eu. Po zakończeniu warsztatów autokarem udaliśmy się do pobliskiego, niemieckiego Passau, na krótką wycieczkę, połączoną z informacją, w jaki sposób to ex rzymskie miasto

          przyciąga inwestorów.

          Zwiedziliśmy między innymi przepiękną katedrę, przeszliśmy przez Stare Miasto na przystań, skąd popłynęliśmy wycieczkowcem Dunajem i rzeką Inn. Po krótkim czasie wolnym wróciliśmy do Schaerding.

          19 kwietnia

          W czwartek zaczęliśmy spotkaniem w auli szkoły z przedstawicielami lokalnych władz, izb turystycznych, mediów.

          Okazją było zakończenie nie tylko pobytu w Schaerding ale także praktyczne zakończenie ostatniego spotkania w ramach tej edycji programu Erasmus+. Wystąpiła między innymi Dyrektor Szkoły, Burmistrz Schaerding i wielu oficjeli, a następnie nauczyciele – koordynatorzy z każdego z 9 krajów uczestniczących. Szczególne serdeczne słowa skierowaliśmy do naczelnego koordynatora programu, Petera Behama z Austrii, który także kończy pracę jako nauczyciel.

          Zapakowaliśmy się następnie do autokaru i ruszyliśmy do Salzburga – miasta Mozarta i wspaniałych zabytków.

          Pogoda dopisywała, a wiosna uczyniła Austrię i południowe Niemcy krainą świeżej zieleni i cudownych kwiatów. W Salzburgu pierwszym punktem było spotkanie w prywatnej szkole turystyki w Klessheim, gdzie wysłuchaliśmy wykładu jej dyrektora, na temat kształcenia kadr dla turystyki (absolwenci są bardzo cenieni w całej Europie) i w szkole zjedliśmy lunch, przygotowany i podany przez uczniów. Następnie przejechaliśmy do centrum.

          Pierwszym zwiedzanym obiektem był zamek, do którego dostaliśmy się kolejką górską. Następnie, w czasie wolnym zwiedzaliśmy zabytki i robiliśmy drobne zakupy, przeciskając się między tłumami turystów. Ostatnim punktem programu był przejazd do niemieckiego Bad Reichenhall, gdzie w hotelu spędziliśmy dwie noce.

          20 kwietnia

          Rankiem, po śniadaniu wyruszyliśmy bawarską drogą alpejską w kierunku Wattens pod Insbruckiem. Droga pomiędzy pionowymi, ośnieżonymi szczytami sięgającymi 2000 metrów wysokości była niezapomnianym wrażeniem. Światowej sławy producent kryształów, firma Swarowsky, zatrudnia około 30 tys pracowników, a w Wattens wybudowała park rozrywki: SwarowskyCristal World.

          Przechodząc przez kilkanaście pomieszczeń, wypełnionych dziełami sztuki, nowoczesnymi instalacjami, ruchomymi obrazami robi niesamowite wrażenie. Można tu także kupić przepiękną biżuterię i pamiątki w cenach możliwych dla każdej kieszeni. Na zewnątrz zaś znajduje się park wypełniony połyskującymi w słońcu, krystalicznymi instalacjami.

          Po wrażeniach u Swarowskiego ruszyliśmy do najmniejszego miasta w Austrii, Rattenbergu na lunch (oczywiście sznycel po wiedeńsku), a potem nad jezioro Chiemsee by popłynąć statkiem. Po drodze zatrzymał nas wyścig kolarski, w którym uczestniczyli zawodnicy polskiego zespołu CCC. Odstawszy swoje w korku na autostradzie, pełni wrażeń wróciliśmy do hotelu, by powoli żegnać się z innymi ekipami.

          21 kwietnia

          Wczesny wyjazd z hotelu na lotnisko w Monachium. A tam przykra niespodzianka – serwery Lufthansy nie zarejestrowały naszego poniedziałkowego przylotu i zarówno w automatach do odprawy jak i na stanowiskach po prostu nas nie było. Wędrując po lotnisku w poszukiwaniu wyjścia z sytuacji, w końcu po półtorej godzinie „odnaleziono” nas i mogliśmy się odprawić. Dalszy lot i przejazd do Elbląga przebiegał bez zakłóceń.

          Ostatni etap programu (shorttimevisits) był w mojej ocenie także najlepiej przygotowanym i najatrakcyjniejszym. Wiele pracy merytorycznej, wspaniałe miejsce, cudowna pogoda i niezwykle przyjaźni i gościnni ludzie sprawili, że Austria wywarła na nas niezapomniane wrażenia. Cały trzyletni program zakończył się wielkim sukcesem, uczestnictwem blisko 50 uczniów i nauczycieli Naszej Szkoły, nową wiedzą i umiejętnościami a także otwarciem nowych horyzontów.

          Teraz zaś czekamy, na akceptację nowego, dwuletniego programu w gronie 5 państw.

          Tomasz Stężała

        • Unihokej na medal

        • 25.04.2018
        • W piątek odbył się finał Licealiady w rozgrywkach unihokeja, w którym uczestniczyły dwie drużyny III LO. Zawody odbywały się w sali IV LO , a mecze rozgrywane były naprzemiennie- drużyny dziewcząt i drużyny chłopców.

          Można było podziwiać grę najlepszych drużyn unihokeja tegorocznej Licealiady. Szybka, dynamiczna gra ,jaką jest unihokej, dostarczała dużo emocji.

          Uczniowie naszej szkoły walczyli dzielnie i osiągnęli następujące wyniki:miejsce III i brązowy medal uzyskała drużyna męska III LO w składzie: Adrian Komoń, Jakub Weiss, Jakub Hryciuk, Kacper Baranowski, Kacper Kądziołka, Jakub Pańczuk, Jeremiasz Zalewski, Mateusz Ryś i Kacper Marynowski.

          Dziewczęta po zaciętej grze uplasowały się ostatecznie na IV miejscu .Nasze zawodniczki to : Karolina Depka, Marcela Ozga-Zajło, Ola Wolowska, Gabrysia Mirecka, Weronika Kusik, Weronika Cichocka, Agata Kowalewska, Ola Jabłonka, Daria Wójcik, Kinga Smułka i Amelia Piotrak.

          Reprezentantom naszej szkoły dziękujemy za zaangażowanie . Gratulacje!

          WM.

        • DZIEŃ ZIEMI 2108

        • 25.04.2018
        • Głównym punktem tegorocznych obchodów Dnia Ziemi w III Liceum Ogólnokształcącym była konferencja naukowa z udziałem wykładowców Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie.

          Uczestnicy wysłuchali trzech interesujących wykładów:

          - dr hab. Stanisława Czachorowskiego, prof. UWM - „Bioróżnorodność i biotechnologia czyli o maści czarownic do latania i leśnych tulipanach”

          - dr Pawła Loro - „Tajemnice Antarktyki”

          - dr Grzegorza Panasiewicza - „Biolog molekularny – współczesny Sherlock Holmes”

          Słuchając przedstawionych wykładów, młodzież poszerzyła swoją wiedzę o zagadnienia dotyczące: roli bioróżnorodności w zachowaniu naturalnych siedlisk na Ziemi, możliwości wykorzystania wiedzy botanicznej w ziołolecznictwie, kosmetyce i gastronomii oraz biologii molekularnej w kryminalistyce. Duże zainteresowanie uczestników wzbudziła relacja z pobytu dr Pawła Loro na Antarktydzie.

          W konferencji uczestniczyli uczniowie III LO, Zespołu Szkół nr 2 oraz VII klas szkół podstawowych: SP nr 6, SP nr 21, SP nr 12, SP nr 1.

          Ewa Piwcewicz

        • PODSUMOWANIE PROJEKTU ERASMUS+ DLA NAUCZYCIELI

        • 23.04.2018
        • 7 krajów w 2 miesiące, w tym 35 dni intensywnego szkolenia, takie możliwości daje europejski program Erasmus+ KA 1 Mobilność edukacyjna. W ramach projektu „Rozwój zawodowy i metodyczny nauczycieli” sześciu nauczycieli języków obcych (angielskiego, włoskiego, hiszpańskiego i rosyjskiego) oraz nauczycielka matematyki z naszej szkoły w okresie od końca stycznia do końca marca br. doskonaliło swój warsztat metodyczny w zaprzyjaźnionych placówkach edukacyjnych w 7 niewielkich miastacheuropejskich: Schaerding w Austrii, Hillerod w Danii, Bilbao w Hiszpanii, Breukelen w Holandii, Alzey w Niemczech, Hoyanger w Norwegii i Ronneby w Szwecji.

          Każda ze szkół goszczących miała za zadanie zorganizowanie 6-dniowego kursu/szkolenia metodycznego, które nie tylko pozwoliłoby wzbogacić warsztat pracy nauczycieli o nowe metody i techniki pracy, ale również dałoby możliwość zapoznania się ze sposobami pracy w klasach wielopoziomowych oraz z metodami indywidualizowania pracy z uczniem z deficytami rozwojowymi. Warto dodać, iż każde szkolenie zakładało również integrację międzykulturową, m. in. poprzez udział w prelekcjach, nieformalnych spotkaniach oraz zwiedzanie i wycieczki, pozwalające na zapoznanie się z lokalna kulturą i tradycjami. Na ile zatem szkolenia spełniły oczekiwania nauczycieli, uczestniczących w projekcie? O to spytaliśmy się kilku uczestników projektu, którzy podzielili się z nami swoimi wrażeniami z pobytu w zagranicznych placówkach.

          Agnieszka Bronś (przebywała na szkoleniu „Wykorzystywanie narzędzi ICT w nauczaniu j. obcego” w szkole RSG Broklede w Breukelen w Holandii):Swój udział w szkoleniu oceniam bardzo wysoko – możliwość porównania swoich metod i technik pracy, wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami, a także sprawdzenie swoich kompetencji w zagranicznej szkole to bezcenne doświadczenie. To co szczególnie mnie zainteresowało, to praca metodą projektu i współpraca międzyprzedmiotowa nad wspólnym projektem. Chciałabym to zainicjować w naszej szkole.

           

          Anna Tokarewicz (odbyła szkolenie „Indywidualizacja nauczania języków obcych z wykorzystaniem TIK” w szkole Høyanger Vidaregåande Skule w Norwegii):Szkolenie spełniło w pełni moje oczekiwania. Zarówno pod względem merytorycznym, tj. świetnego przygotowania prowadzących oraz dopasowania przekazywanych treści do realnych warunków panujących w szkole, jak również pod względem organizacyjnym – koordynator projektu zadbał o różnorodność zajęć i lekcji, w których mogłam uczestniczyć (m. in. specjalne zajęcia kulturowo-językowe przeznaczone dla imigrantów z Syrii i krajów afrykańskich, zajęcia językowe, z zakresu psychologii oraz nauk przyrodniczych). Pobyt w Norwegii dał mi możliwość zetknięcia się z zupełnie nie znaną mi do tej pory mentalnością i kulturą skandynawską, pozwolił mi także podwyższyć kompetencje językowe w zakresie języka angielskiego, którym nie posługuję się na co dzień.

          Ida Szyrejko-Micota (odbyła kurs ‘Vision and Mission – The Modern School’ w szkole BG/BRG/BORG Schärding w Austrii): Szkolenie spełniło moje oczekiwania, oprócz interesujących lekcji języka niemieckiego i angielskiego, które miałam okazję obserwować zapoznałam się z systemem szkolnictwa Austrii oraz metodami nauczania. Miałam okazję wymienić doświadczenia z kolegami nauczycielami poznać nowe, ciekawe zasoby multimedialne wykorzystywanie na lekcjach oraz zwiedzić piękne, historyczne miejsca. Niewątpliwie była to również świetna okazja na konwersację w języku niemieckim z rodowitymi użytkownikami tego języka.

          Małgorzata Kujawska (odbyła szkolenie „Nauczanie matematyki z wykorzystaniem narzędzi ICT i metody CLIL” w szkole Elisabeth-Langgässer-Gymnasium w Alzey w Niemczech):Podczas szkolenia w Elizabeth Langgasser Gymnasium brałam aktywny udział we wszystkich proponowanych formach zajęć. Oprócz tradycyjnych lekcji takich jak matematyka, fizyka, j. ojczysty i in., były to również zajęcia w obozie koncentracyjnym w Osthofen. Niezbędne do tego było podniesienie kompetencji z zakresu znajomości języka niemieckiego. Ciekawą obserwacją było częste odwoływanie się nauczycieli do lokalnych przykładów, krótkich doświadczeń poprzedzających zasadniczy temat lekcji, a nawet dramy na niemal wszystkich przedmiotach i poziomach nauczania. Oprócz tego zostałam zapoznana z metodą CLIL stosowaną w tamtejszej szkole. Metoda ta jest zintegrowanym nauczaniem przedmiotowo-językowym (…).

        • Wycieczka do Warszawy

        • 19.04.2018
        • 13 kwietnia 2018r. wraz z Gimnazjum nr 6 w Elblągu udaliśmy sie do Warszawy.

          Pod opieka p. Małgorzaty Kujawskiej i p.Krzysztofa Sawickiego odwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc m.in.:

          -Pomnik Młodego Powstańca

          -Katedrę św. Jana oraz kryptę

          -Pałac Kultury i Nauki

          -warszawską starówkę.

          Główną atrakcją wycieczki była wizyta w Sejmie. Dowiedzieliśmy się tam wiele informacji o funkcjonowaniu tego miejsca i pracy posłów.

          Wycieczka ta pozwoliła nam poszerzyć swoje horyzonty i zdobyć cenną wiedzą. Wyprawa ta pozostanie dla nas miłym wspomnieniem.

          Zofia Piórkowska

        • ERASMUS+ SZKOLENIE KADRY PEDAGOGICZNEJ

        • 17.04.2018
        • Jednym z najważniejszych założeń programu ERASMUS+ KA1 "Rozwój zawodowy i metodyczny nauczycieli" jest dzielenie się doświadczeniem i wiedzą zdobytą podczas szkoleń metodycznych. W  tym celu, dnia 12 kwietnia, odbyła się rada szkoleniowa dedykowana wszystkim nauczycielom, pracującym w naszej szkole. W roli prowadzących wystąpiło 7 nauczycieli, uczestniczących w projekcie Erasmus+: Agnieszka Bronś, Tomasz Stężała, Anna Tokarewicz, Agata Szestowicka, Ida Szyrejko-Micota, Aleksandra Trochimczuk oraz Małgorzata Kujawska. Przypomnijmy, iż wszyscy uczestnicy odbyli w okresie lutego-marca tygodniowe szkolenie w jednej ze szkół partnerskich (w Austrii, Holandii, Norwegii, Szwecji, Hiszpanii, Danii i Niemczech). Podczas rady szkoleniowej każdy z uczestników dzielił się zarówno swoimi osobistymi spostrzeżeniami z pobytu w zagranicznej placówce, jak również starał się przekazać najważniejsze treści szkoleń metodycznych, przygotowanych przez organizacje goszczące. Mamy nadzieję, iż zdobyte przez nas doświadczenie oraz wiedza w zakresie wykorzystania TIK, zaowocuje w przyszłości innowacyjnymi rozwiązaniami w zakresie metodyki nauczania różnych przedmiotów. 

      • SMALL TOWNS IN EUROPE
        • SMALL TOWNS IN EUROPE

        • 14.04.2018
        • Delegacja III LO w dniach od 16 do 21 kwietnia będzie gościła w Austrii, w Schaerding, na ostatnim spotkaniu obecnej edycji programu “Small towns in Europe – sharing innovative practices”.

          Jadą Maksymilian TerebusOskar Błaszczyk i Artur Nowaczyk, którzy między innymi przygotowali krótki film o atrakcjach Elbląga i Fromborka.

          link do filmu: https://youtu.be/Yg1dreG3Mog

        • JOB SHADOWING W ROSJI

        • 14.04.2018
        • W dniach 2-6 kwietnia Pani Anna Tokarewicz, nauczyciel języka rosyjskiego, miała okazję gościć w rosyjskiej szkole średniej w Moskwie. Szkoła Państwowa nr 1561, z którą nasze liceum podpisało na początku tego roku umowę o współpracy, mieści się na obrzeżach miasta, w dzielnicy Jasenewo. Jest to ogromny kompleks, składający się z 10 budynków, w skład którego wchodzą m.in. 2 przedszkola, szkoła podstawowa (1-4 klasa) oraz szkoły średnie (5-11 klasa). Całą placówką zarządza niezwykle młody i dynamiczny dyrektor, który uczy na co dzień języka rosyjskiego oraz, w ramach zajęć dodatkowych, języka polskiego. W trakcie kilkudniowego pobytu Pani Anna miała okazję hospitować lekcje języka angielskiego i rosyjskiego, literatury rosyjskiej oraz zajęcia dodatkowe z historii języka rosyjskiego i języka polskiego.


          Szkoła swoim formatem bardzo przypomina szkołę polską: lekcje odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach od 9.00 do 15.30 i trwają 45 minut. Zajęcia językowe również odbywają się w niewielkich grupach językowych, zaś uczniowie są podzieleni na grupy językowe w zależności od poziomu znajomości języka. Wszystkie sale są bardzo zadbane i dobrze wyposażone (w prawie każdej sali jest projektor multimedialny oraz tablica interaktywna). Jako ciekawostkę warto dodać, iż zarówno młodsi, jak i starsi uczniowie dojeżdżają do szkoły... na hulajnogach (które często są składane na kilka części i dzięki temu bardzo łatwo je przetransportować w metrze)! Warto dodać, iż w odróżnieniu od polskiej szkoły, w rosyjskiej szkole młodzież bardzo licznie i chętnie uczestniczy w zajęciach dodatkowych (koła zainteresowań, koła badawcze etc.) i nieformalnych spotkaniach (np. wieczory piosenki autorskiej). Na zdjęciach, oprócz budynku szkoły, możecie zobaczyć przepięknie udekorowane ulice w centrum Moskwy w okolicach Placu Czerwonego z okazji zbliżającej się Paschy (prawosławnej Wielkanocy). 

        • Spotkanie elbląskiej młodzieży z „Błękitnym Generałem” Józefem Hallerem - 6.04.2018 r.

        • 09.04.2018
        •  

          Nasze Liceum przez cały rok organizuje wydarzenia, mające uczcić setną rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Projekt „Młodzież wierna tradycjom niepodległości” rozpoczął się 3 listopada 2017 r. uroczystą konferencją w CSE Światowid. Tymi słowami konferansjerzy Julia Kruszewska z kl. 3b i Kuba Marzec z kl. 2a otworzyli warsztaty edukacyjno-patriotyczne o Błękitnym Generale. 6 kwietnia 2018 r. w Ratuszu Staromiejskim młodzież z Elbląga i Ziemi Elbląskiej miała okazję bardziej poznać postać generała Józefa Hallera.

          Józef Haller był zawodowym oficerem w armii austro-węgierskiej, służbę opuścił w stopniu kapitana kilka lat przed wybuchem I wojny światowej. Zajął się harcerstwem, działalnością spółdzielczą i społeczną. Do wojska wrócił w 1914 roku,walczył w Legionach Polskich. Różnił się od Józefa Piłsudskiego w podejściu do walki. Uważał, że najpierw należy wyszkolić żołnierzy, nawet jeżeli będą się szkolić w armii zaborców - referowała dr Barbara Męczykowska z Instytutu Pamięci Narodowej O/ Gdańsk.

          Wielką Wojnę z lat 1914-18 generał Haller kontynuował jako dowódca Armii Polskiej we Francji, którą od koloru mundurów zwano „Błękitną Armią”. 11 listopada 1918 r. nie był jednak dla Polaków końcem działań zbrojnych. Generał Józef Haller walczył w wojnie polsko-ukraińskiej, polsko-radzieckiej. Warto pamiętać, że to on dokonał symbolicznego aktu zaślubin Polski z Bałtykiem 10 lutego 1920 r. w Pucku.

          W Ratuszu Staromiejskim obejrzeliśmy wystawę o „Ojcach Niepodległości'', prezentującą sylwetki najważniejszych polskich działaczy politycznych z przełomu XIX i XX wieku.W drugiej części spotkania uczniowie 9 elbląskich szkół ( 27 uczniów ) rywalizowali w konkursie na najpiękniejszą interpretację ,,Pamiętników'' generała Józefa Hallera.

          Elbląskie czytanie rozpoczął, jako Gen. J.Haller, Dariusz Siastacz aktor teatru im. A. Sewruka w Elblągu. Wspaniała charakteryzacja, postawa, tembr głosu wprowadziły wszystkich w klimat epoki międzywojennej.

          Nagrodę Prezydenta Miasta Elbląga jury przyznało naszemu koledze Kamilowi Świniarskiemu z kl.2a, nagrodę Naczelnika IPN O/Gdańsk otrzymała Weronika Cichocka z kl. 2a zaś nagrodę Dyrektora III LO im. Jana Pawła II wywalczył uczeń SP NR 12 Paweł Marchlewski.

          Wszyscy uczestnicy otrzymali wyróżnienia – pamiątkowe dyplomy i nagrody książkowe,( również nasi uczniowie - Ola Jankowska z 2b i Mateusz Dudek z 2a), które ufundowało TK ,, Bellona'' z Warszawy, partner projektu. Montaż i realizacja obrazów o międzywojennej Polsce to dzieło Oli Myślickiej z kl. 3b. Wspierali nas pomocną postawą Agata Kowalewska, Ola Ptak, Filip Łuszczyński i Mikołaj Olender z 2a. Podziękowania w postaci pamiątkowych dyplomów oraz kwiaty skierowaliśmy na ręce Pani dr. B. Męczykowskiej i Pana A. Jocza Dyrektora Departamentu Kultury UM Elbląga, nauczycieli którzy przygotowali młodzież do udziału w konkursie. W naszych warsztatach wzięło udział ponad 150 uczniów z Elbląga i okolic. Wydarzenie poświęcone Błękitnemu Generałowi relacjonowały media Port.el partner medialny projektu i TV Truso. Dziękujemy !!!

          T.Rakowska

        • Wizyta pracownika Muzeum Stutthof w Sztutowie

        • 10.04.2018
        • Dnia 5 kwietnia klasy Ia, Ib i Ic wzięły udział w wykładzie pracownika Muzeum Stutthof w Sztutowie. Była to okazja przede wszystkim dla kształtowania postaw i refleksji. Pani Małgorzata Daniluk przybliżyła uczniom tematykę okupacji hitlerowskiej na Pomorzu Gdańskim oraz dzieje obozu Stutthof - rolę, jaką obóz odgrywał w nazistowskim planie eksterminacji narodu polskiego. Wątki biograficzne, autentyczne relacje byłych więźniów, uzmysławiają, że wielka historia jest wypadkową wielu mniejszych historii i zdarzeń. 
          Druga część wystąpienia dotyczyła nielegalnej twórczości artystycznej więźniów KL Stutthof. Wśród nich znaleźli się artyści - malarze, aktorzy, reżyserowie, śpiewacy, poeci; ludzie, którzy, posiadali wystarczająco charyzmy i woli przetrwania, aby za pomocą sztuki stworzyć lek na obozową rzeczywistość. Uczniowie poprzez rysunki, obrazy i grafiki wykonane nielegalnie przez więźniów obozu Stutthof odkryli, w jaki sposób więźniowie próbowali uwolnić się od ograniczeń, jakie nakładał na nich obozowy świat. 

        • Wycieczka klasy Ic

        • 14.04.2018
        • 28 marcaklasa 1c miała zorganizowaną wycieczkę do Stacji Biologicznej Uniwersytetu Gdańskiego, która znajduje się na Wyspie Sobieszewskiej w Górkach Wschodnich. Głównym tematem zajęć było Morze Bałtyckie, a prowadziła je pani mgr Marta Mazurkiewicz.

          Podczas zajęć mogliśmy dowiedzieć się o powstaniu Bałtyku, który jest najmłodszym morzem w Europie. Ze względu na zasolenie, które wynosi ok. 7 zaliczany jest do wód słonawych.

          Zjawiska fizyczne na Bałtyku podobnie jak innych zbiornikach morskich to ruchy wody morskiej, które dzielimy na: prądy morskie, pływy, falowanie, dryfy. Pływy są raczej niewielkie. Z kolei dryfy powstają na skutek oddziaływania wiatrów zachodnich na wybrzeża południowe morza, w wyniku czego dochodzi do powstania mierzei (np. Mierzeja Wiślana). Falowanie na Bałtyku jest niewielkie. Natomiast prądy morskie na Bałtyku powstają wskutek wlewania się słonych wód z Morza Północnego, zazwyczaj wiosną i jesienią. Bałtyk jest również zaliczany do mórz chłodnych.

          Przeprowadzone były również ciekawe doświadczenia, m.in. o zasoleniu, jak i również ważnej roli wiatru na wody w naszym morzu.

          Podczas spotkania były poruszone problemy zanieczyszczenia wód przez człowieka. Rozmawialiśmy o tym, co jest tego przyczyną i jak można temu zapobiec.

          Pani mgr Marta Mazurkiewicz pokazała nam, że Morze Bałtyckie jest bogate we florę, a w szczególności w faunę. Jak się okazało, można spotkać całą masę różnych gatunków zwierząt, takich jak: foka pospolita, morświn, śledź, okoń, krab brzegowy, meduza kompasowa. Oznacza to, że w Bałtyku jest dobrze rozwinięte życie morskie.

          Na koniec zajęć poszliśmy zobaczyć sztuczną wydmę, która została zbudowana przy Stacji Badawczej w celu zapewnienia ochrony i dalszego rozwoju gatunkom zagrożonym takich jak mikołajek nadmorski.

          Spotkanie było bardzo ciekawym doświadczeniem ponieważ dowiedzieliśmy się wielu ciekawych faktów o naszym Morzu Bałtyckim, o których nie mieliśmy pojęcia. Podczas wyjazdu pogłębiliśmy swoją wiedzę, dlatego mamy nadzieję na kontynuację takich wyjazdów.

          Agata Czeszejko-Sochacka Ic

        • SPEAKING IN PUBLIC 2018

        • 03.04.2018
        • 26 marca 2018r. odbyła się w naszej szkole kolejna edycja konkursu „Speaking in Public”. Jest to konkurs przemówień publicznych w języku angielskim skierowany do uczniów szkół gimnazjalnych i podstawowych z Elbląga i okolic. W tym roku gościliśmy uczniów z Elbląga, Fromborka, Braniewa i Pasłęka. W jury zasiedli: p. Aleksandra Trochimczuk, p. Anna Lasek i p. Arkadiusz Trochimczuk. Wśród 20 uczestników jury wyłoniło 10 laureatów:

          I MATUSZ CIEŚLA (SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 W PASŁĘKU)

          II KAMILA DĄBROWSKA (SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 W PASŁĘKU)

          III WERONIKA OLSZEWSKA (ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOSZTAŁCĄCYCH NR 2 W ELBLĄGU)

          IV DOMINIKA KIWILSZA (GIMNAZJUM NR 2 W BRANIEWIE)

          V FRANCISZEK SIKORA (ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOSZTAŁCĄCYCH NR 2 W ELBLĄGU)

          VI MICHAŁ ZIÓŁKOWSKI (ZESPÓŁ SZKÓŁ WE FROMBORKU)

          VII KAROLINA KRYJOM (SZKOŁA PODSTAWOWA NR 18 W ELBLĄGU)

          VIII JAKUB KOZAKIEWICZ (SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 W PASŁĘKU)

          IX MICHAŁ KURPIEWSKI (SZKOŁA PODSTAWOWA NR 15 W ELBLĄGU)

          X SYLWIA KWIECIEŃ (GIMNAZJUM NR 9 W ELBLAGU)

           

          Wszystkim uczestnikom konkursu gratulujemy umiejętności krasomówczych.