Ogłoszenia i publikacje
Stypendium szkolne o charakterze socjalnym
02.09.2025 12:25
Informujemy, że do 15 września 2025 roku można składać wnioski o stypendium szkolne dla uczniów w trudnej sytuacji materilanej.Poniżej zamieszczamy druk wniosku, który należy złożyć osobiście u pedagoga/ psychologa szkolnego Aleksandry Witkowskiej.
Dofinansowanie zakupu podręczników szkolnych
02.09.2025 12:27
Poniżej załączne zostają wzory dokumentów, które rodzice uczniów z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego powinni złożyć w szkole w terminie do 8 września 2025 roku.Wnioski najlepiej składać bezpośrednio do pedagoga/ psychologa szkolnego Aleksandry Witkowskiej.
Druk_wniosku_o_dofinansowanie_zakup_podrecznikow_-_wyprawka_szkolna(1).doc
Maturzysto, czujesz stres? Oto kilka wskazówek...
02.09.2025 11:54Choć ogólnie cieszy się złą sławą i większość z nas chciałaby go unikać, to jednak jest on wszechobecnym elementem życia każdego człowieka. Stres - bo o nim mowa - to reakcja na sytuację lub zdarzenie odbierane przez nas jako w jakiś sposób zagrażające naszemu dobrostanowi.
Stres przed maturą, jak i podczas samego egzaminu dojrzałości, jest zjawiskiem absolutnie naturalnym, niemniej jednak siła odczuwanego stresu zależy w dużej mierze od nas samych, a dokładnie od tego, jak oceniamy nasze możliwości poradzenia sobie z sytuacją stresową.JEST KILKA SPOSÓBÓW, ABY ZAPANOWAĆ NAD STRESEM PRZED MATURĄ:
- - po pierwsze staraj się nie myśleć o dobrym wyniku, tylko o tym, jak ten dobry wynik osiągnąć,
- - dobrze zaplanuj wszelkie ostatnie powtórki – możesz to zrobić nawet na kartce papieru, zapisz kiedy (np. w poniedziałek), gdzie (np. w bibliotece), o jakiej porze (np. po południu) powtarzasz geometrie,
- - nie słuchaj innych maturzystów – oni mogą mówić, że są świetnie przygotowani i się nie boją – nawet jeśli faktycznie są przygotowani, to raczej boją się tak jak ty,
- - powtarzając materiał staraj się korzystać z tak zwanych mnemotechnik, czyli sztuczek zapamiętywania, dla przykładu ucząc się budowy serca wyobraź sobie jak po nim podróżujesz, widzisz komory i przedsionki, aortę i tak dalej; ucząc się dat ważnych wydarzeń wyobraź sobie okoliczności zdarzenia, czy to była zima (pewnie padał śnieg), co poprzedziło dane zdarzenie i co było po nim,
- - znajdź czas na relaks – pójdź na spacer albo do kina,
- - unikaj imprez – jeszcze zdążysz się pobawić – jeśli dobrze pójdzie ci egzamin będziesz miał co świętować; musisz wiedzieć, że niektórzy stosują tak zwane strategie samoutrudniania – idą na imprezę dzień przed egzaminem, jeśli im nie pójdzie wówczas mają gotowe uzasadnienie porażki nie uderzające w poczucie własnej wartości („nie byłem w formie”), jeśli mimo wszystko dobrze im pójdzie wówczas wpadają w samozachwyt („jestem genialny”) – pamiętaj jednak że drugi scenariusz jest dużo mniej prawdopodobny niż pierwszy!
- - zadbaj o sen – gdy śpisz, to czego nauczyłeś się w ciągu dnia utrwala się, a nowa wiedza tworzy sieć połączeń z już istniejącą,
- - pamiętaj – nikt nie jest Omnibusem – każdemu może przydarzyć się wpadka czy gorszy dzień (inteligencja jest dość stabilną cechą ale intelekt bywa zmienny!),
- - i na koniec – stres może pomóc w działaniu ale tylko wtedy, gdy jesteś dobrze przygotowany (znasz materiał), a poziom stresu nie jest ekstremalnie duży (patrz powyższe punkty)
JAK ZAPANOWAĆ NAS STRESEM W TRAKCIE MATURY?
- - nie myśl o ocenach, skup się nad zadaniem – zastanów się, jak możesz je najlepiej wykonać czy rozwiązać,
- - nawet jeśli dostałeś pytania, na które nie do końca wiesz jak odpowiedzieć – nie panikuj, pomyśl o tym, że jesteś uczniem nie od wczoraj, ale od wielu lat, masz dużą wiedzę – postaraj się przeszukać pamięć – jest duża szansa, że znasz odpowiedź, tylko chwilowo straciłeś do niej dostęp,
- - najpierw zrób zadania, których rozwiązania jesteś pewien, a te bardziej złożone lub te, wobec których masz wątpliwości zostaw na koniec
- - pamiętaj o oddychaniu! Brzmi banalnie, ale niektórzy z nas w sytuacji stresowej praktycznie przestają oddychać i nie wiedzą o tym, że w ten sposób ograniczają swoje zasoby tlenowe, a co za tym idzie intelektualne,
- - przed wyjściem z domu zjedz coś, ale nie przejadaj się – zarówno zbyt pusty, jak i zbyt pełny żołądek będzie tego dnia twoim nieprzyjacielem
- - na koniec wiedz, że matura to nie koniec świata, a w zasadzie jego początek – prawdziwe życiowe egzaminy jeszcze przed tobą!
Wszystkim maturzystom życzymy powodzenia!
ZABURZENIA ODŻYWIANIA U NASTOLATKÓW - zaproszenie na webinarium
04.04.2025 11:43
Zapraszamy do udziału w darmowym webinarium:
TEMAT:
Wpływ mediów społecznościowych na zaburzenia odżywiania nastolatków
GDZIE:
https://fundacjadbamomojzasieg.clickmeeting.com/zaburzenia-odzywiania-a-media-spolecznosciowe
KIEDY?
14 kwietnia 2025 (poniedziałek) godzina 19:00 - 20:30
O CZYM?
- czym są zaburzenia odżywania
- fundamenty zaburzeń odżywiania
- wpływ social mediów na rozwój anoreksji, ortoreksji, bulimii,
- czym jest dysmorfofobia?
- ciało - neutralny język czyli jak rozmawiać, by budować mosty?
KTO PROWADZI WEBINARIUM?
Joanna Buraczek - terapeutka w nurcie skoncentrowanym na rozwiązaniu SFBT, założycielka Centrum Terapeutycznego Sięgam PoMoc. Autorka książki „Zaburzenia odżywiania wśród nastolatek”. Popularyzatorka tematu jakim są zaburzenia odżywiania. Od kilku lat prowadzi szkolenia dla rodziców oraz specjalistów, warsztaty dla nastolatków, a także warsztaty rozwojowe dla kobiet.
Dlaczego warto? To tylko wierzchołek góry lodowej i o nim i o tym, co pod taflą wody, będziemy rozmawiać:
Dzieci i młodzież często porównują się do „idealnych” sylwetek widzianych w mediach społecznościowych, które są często wyretuszowane, wyselekcjonowane i nierealistyczne. Może to prowadzić do niezadowolenia z własnego ciała, obniżonej samooceny i presji, by wyglądać „lepiej”.
Popularne profile mogą gloryfikować ekstremalną szczupłość lub „fit sylwetkę”, często bez pokazywania całego kontekstu (np. restrykcyjnej diety, problemów zdrowotnych). Trendy typu "fitspiration", "thinspiration", czy "what I eat in a day" bywają szkodliwe, jeśli promują niezdrowe relacje z jedzeniem.
Scrollowanie treści może wzmacniać lęki związane z wagą, wyglądem i jedzeniem — zwłaszcza u młodych osób. Komentarze lub brak reakcji pod własnymi zdjęciami mogą pogłębiać niepokój i poczucie braku akceptacji.
Algorytmy „podpowiadają” użytkownikom coraz więcej podobnych treści, przez co łatwo wpaść w spiralę niezdrowych przekazów dotyczących diety, detoksów, czy „idealnego ciała”.
Osoby z niską samooceną, perfekcjonizmem lub wcześniejszymi problemami zdrowia psychicznego są bardziej narażone na negatywny wpływ takich treści.Literatura, z którą warto się zapoznać
04.03.2025 13:55
Autor
Jęczmińska Daria
Wydawca
Psychologiadziecka
Rok publikacji
2024
ISBN
978-83-67874-32-8
Opis pochodzący od wydawcy:
Panika. Niedowierzanie. Frustracja. Złość. Strach. Smutek. Wyrzuty sumienia... Co czujesz, gdy słyszysz słowo depresja?
Wiele trudnych odczuć ma swoje źródło w niezrozumieniu tej choroby. Jeśli Twoje dziecko lub inna bliska Ci młoda osoba zmaga się z depresją, ta książka jest dla Ciebie. Autorka pokazuje, jak wygląda dolina cierpienia, w której ugrzązł nastolatek i w jaki sposób można go z niej wydobyć.
Żaden poradnik nie wyleczy nikogo z depresji, jednak solidna porcja wiedzy przedstawiona przez Darię Jęczmińską przybliży Cię do zrozumienia istoty tej strasznej choroby. Dzięki temu będziesz wsparciem dla dziecka i pomożesz mu przejść przez najtrudniejsze dni.
W środku znajdziesz:
A) Teorię: definicję, przyczyny, fakty i mity na temat depresji, objawy, znaczenie mediów społecznościowych w rozwoju tej choroby…
B) Prawdziwe historie nastolatków zmagających się z depresją.
C) Konkretne podpowiedzi dla rodziców i nauczycieli: co mówić, jak wspierać, jak zapobiegać...