Ogłoszenia i publikacje

    • Maturzysto, czujesz stres? Oto kilka wskazówek...

      Maturzysto, czujesz stres? Oto kilka wskazówek...

      23.04.2025 13:43
      Choć ogólnie cieszy się złą sławą i większość z nas chciałaby go unikać, to jednak jest on wszechobecnym elementem życia każdego człowieka. Stres - bo o nim mowa - to reakcja na sytuację lub zdarzenie odbierane przez nas jako w jakiś sposób zagrażające naszemu dobrostanowi.
      Stres przed maturą, jak i podczas samego egzaminu dojrzałości, jest zjawiskiem absolutnie naturalnym, niemniej jednak siła odczuwanego stresu zależy w dużej mierze od nas samych, a dokładnie od tego, jak oceniamy nasze możliwości poradzenia sobie z sytuacją stresową.

      JEST KILKA SPOSÓBÓW, ABY ZAPANOWAĆ NAD STRESEM PRZED MATURĄ:

      •  - po pierwsze staraj się nie myśleć o dobrym wyniku (np. dostaniu piątki) tylko o tym, jak ten dobry wynik osiągnąć,
      • - dobrze zaplanuj wszelkie ostatnie powtórki – możesz to zrobić nawet na kartce papieru, zapisz kiedy (np. w poniedziałek), gdzie (np. w bibliotece), o jakiej porze (np. po południu) powtarzasz geometrie,
      • - nie słuchaj innych maturzystów – oni mogą mówić, że są świetnie przygotowani i się nie boją – nawet jeśli faktycznie są przygotowani, to raczej boją się tak jak ty,
      • - powtarzając materiał staraj się korzystać z tak zwanych mnemotechnik, czyli sztuczek zapamiętywania, dla przykładu ucząc się budowy serca wyobraź sobie jak po nim podróżujesz, widzisz komory i przedsionki, aortę i tak dalej; ucząc się dat ważnych wydarzeń wyobraź sobie okoliczności zdarzenia, czy to była zima (pewnie padał śnieg), co poprzedziło dane zdarzenie i co było po nim,
      • - znajdź czas na relaks – pójdź na spacer albo do kina,
      • - unikaj imprez – jeszcze zdążysz się pobawić – jeśli dobrze pójdzie ci egzamin będziesz miał co świętować; musisz wiedzieć, że niektórzy stosują tak zwane strategie samoutrudniania – idą na imprezę dzień przed egzaminem, jeśli im nie pójdzie wówczas mają gotowe uzasadnienie porażki nie uderzające w poczucie własnej wartości („nie byłem w formie”), jeśli mimo wszystko dobrze im pójdzie wówczas wpadają w samozachwyt („jestem genialny”) – pamiętaj jednak że drugi scenariusz jest dużo mniej prawdopodobny niż pierwszy!
      • - zadbaj o sen – gdy śpisz, to czego nauczyłeś się w ciągu dnia utrwala się, a nowa wiedza tworzy sieć połączeń z już istniejącą,
      • - pamiętaj – nikt nie jest Omnibusem – każdemu może przydarzyć się wpadka czy gorszy dzień (inteligencja jest dość stabilną cechą ale intelekt bywa zmienny!),
      • - i na koniec – stres może pomóc w działaniu ale tylko wtedy, gdy jesteś dobrze przygotowany (znasz materiał), a poziom stresu nie jest ekstremalnie duży (patrz powyższe punkty)

       

      JAK ZAPANOWAĆ NAS STRESEM W TRAKCIE MATURY?

      • - nie myśl o ocenach, skup się nad zadaniem – zastanów się, jak możesz je najlepiej wykonać czy rozwiązać,
      • - nawet jeśli dostałeś pytania, na które nie do końca wiesz jak odpowiedzieć – nie panikuj, pomyśl o tym, że jesteś uczniem nie od wczoraj, ale od wielu lat, masz dużą wiedzę – postaraj się przeszukać pamięć – jest duża szansa, że znasz odpowiedź, tylko chwilowo straciłeś do niej dostęp,
      • - najpierw zrób zadania, których rozwiązania jesteś pewien, a te bardziej złożone lub te, wobec których masz wątpliwości zostaw na koniec
      • - pamiętaj o oddychaniu! Brzmi banalnie, ale niektórzy z nas w sytuacji stresowej praktycznie przestają oddychać i nie wiedzą o tym, że w ten sposób ograniczają swoje zasoby tlenowe, a co za tym idzie intelektualne,
      • - przed wyjściem z domu zjedz coś, ale nie przejadaj się – zarówno zbyt pusty, jak i zbyt pełny żołądek będzie tego dnia twoim nieprzyjacielem
      • - na koniec wiedz, że matura to nie koniec świata, a w zasadzie jego początek – prawdziwe życiowe egzaminy jeszcze przed tobą!

       

      Wszystkim maturzystom życzymy powodzenia!

    • ZABURZENIA ODŻYWIANIA U NASTOLATKÓW - zaproszenie na webinarium

      04.04.2025 11:43
      Zaburzenia odżywiania u dzieci i młodzieży - Uzależnienia Behawioralne
      Zapraszamy do udziału w darmowym webinarium:

      TEMAT:
      Wpływ mediów społecznościowych na zaburzenia odżywiania nastolatków

      GDZIE:
      https://fundacjadbamomojzasieg.clickmeeting.com/zaburzenia-odzywiania-a-media-spolecznosciowe

      KIEDY?
      14 kwietnia 2025 (poniedziałek) godzina 19:00 - 20:30

      O CZYM?
      - czym są zaburzenia odżywania
      - fundamenty zaburzeń odżywiania
      - wpływ social mediów na rozwój anoreksji, ortoreksji, bulimii,
      - czym jest dysmorfofobia?
      - ciało - neutralny język czyli jak rozmawiać, by budować mosty?

      KTO PROWADZI WEBINARIUM?
      Joanna Buraczek - terapeutka w nurcie skoncentrowanym na rozwiązaniu SFBT, założycielka Centrum Terapeutycznego Sięgam PoMoc. Autorka książki „Zaburzenia odżywiania wśród nastolatek”. Popularyzatorka tematu jakim są zaburzenia odżywiania. Od kilku lat prowadzi szkolenia dla rodziców oraz specjalistów, warsztaty dla nastolatków, a także warsztaty rozwojowe dla kobiet.

       

      Dlaczego warto? To tylko wierzchołek góry lodowej i o nim i o tym, co pod taflą wody, będziemy rozmawiać:

      Dzieci i młodzież często porównują się do „idealnych” sylwetek widzianych w mediach społecznościowych, które są często wyretuszowane, wyselekcjonowane i nierealistyczne. Może to prowadzić do niezadowolenia z własnego ciała, obniżonej samooceny i presji, by wyglądać „lepiej”.
      Popularne profile mogą gloryfikować ekstremalną szczupłość lub „fit sylwetkę”, często bez pokazywania całego kontekstu (np. restrykcyjnej diety, problemów zdrowotnych). Trendy typu "fitspiration", "thinspiration", czy "what I eat in a day" bywają szkodliwe, jeśli promują niezdrowe relacje z jedzeniem.
      Scrollowanie treści może wzmacniać lęki związane z wagą, wyglądem i jedzeniem — zwłaszcza u młodych osób. Komentarze lub brak reakcji pod własnymi zdjęciami mogą pogłębiać niepokój i poczucie braku akceptacji.
      Algorytmy „podpowiadają” użytkownikom coraz więcej podobnych treści, przez co łatwo wpaść w spiralę niezdrowych przekazów dotyczących diety, detoksów, czy „idealnego ciała”.
      Osoby z niską samooceną, perfekcjonizmem lub wcześniejszymi problemami zdrowia psychicznego są bardziej narażone na negatywny wpływ takich treści.

    • Literatura, z którą warto się zapoznać

      04.03.2025 13:55

      Autor
      Jęczmińska Daria
      Wydawca
      Psychologiadziecka
      Rok publikacji
      2024
      ISBN
      978-83-67874-32-8

       

      Opis pochodzący od wydawcy:

      Panika. Niedowierzanie. Frustracja. Złość. Strach. Smutek. Wyrzuty sumienia... Co czujesz, gdy słyszysz słowo depresja?

      Wiele trudnych odczuć ma swoje źródło w niezrozumieniu tej choroby. Jeśli Twoje dziecko lub inna bliska Ci młoda osoba zmaga się z depresją, ta książka jest dla Ciebie. Autorka pokazuje, jak wygląda dolina cierpienia, w której ugrzązł nastolatek i w jaki sposób można go z niej wydobyć.

      Żaden poradnik nie wyleczy nikogo z depresji, jednak solidna porcja wiedzy przedstawiona przez Darię Jęczmińską przybliży Cię do zrozumienia istoty tej strasznej choroby. Dzięki temu będziesz wsparciem dla dziecka i pomożesz mu przejść przez najtrudniejsze dni.

      W środku znajdziesz:
      A) Teorię: definicję, przyczyny, fakty i mity na temat depresji, objawy, znaczenie mediów społecznościowych w rozwoju tej choroby…
      B) Prawdziwe historie nastolatków zmagających się z depresją.
      C) Konkretne podpowiedzi dla rodziców i nauczycieli: co mówić, jak wspierać, jak zapobiegać...

    • Wsparcie psychologiczne dla rodziców

      05.03.2025 09:03
      Szanowni Państwo,
       

      17 marca o godzinie 19:00 swój webinar poprowadzi Joanna Flis.

      Temat webinaru: "Samopomoc i wsparcie psychiczne dla rodziców".

      Zapraszamy na spotkanie, które odbędzie się na platformie Clickmeeting

       

      Log in: Gdański Kod Rodzicielski - Samopomoc i wsparcie psychiczne dla rodziców


      Informacje o spotkaniu:

      1. Jest bezpłatne.

      2. Jest nagrywane i możliwe do odtworzenia w terminie późniejszym.

      3. Nie potrzebuje wcześniejszych zapisów - kto pierwszy ten lepszy.

      4. Trwać będzie 90 minut, w tym 20 minut odpowiedzi na pytania.

      5. Jest przeznaczone dla osób dorosłych, w szczególności dla rodziców, nauczycieli oraz specjalistów.

       

      JOANNA FLIS – jest pedagogiem, psychologiem, psychoterapeutką systemową w procesie certyfikacji, neuroterapeutą, szkoleniowcem i mówcą. Związana z Uniwersytetem Szczecińskim, gdzie prowadzi badania nad rodzinami alkoholowymi. Od ponad dziesięciu lat pracuje w zawodzie terapeuty. Ma swoją prywatną praktykę. Specjalizuje się między innymi w psychoterapii uzależnień i współuzależnienia (PARPA). Prowadzi także bloga, na którym zamieszcza treści związane z zagadnieniami z obszaru psychologii. Jest również autorką podcastu pt. „Madame Monday”.

    • Współczesne uzależnienia - hazard

      18.12.2024 12:14
      W dniu dzisiejszym uczniowie klas III naszego liceum uczestniczyli w spotkaniu z funkcjonariuszami Izby Celnej w Elblągu, którzy zaprezentowali temat hazardu jako jednego ze współczesnych uzależnień.

      Spotkanie rozpoczęło się od wprowadzenia do zagadnienia hazardu, który, jak podkreślili prelegenci, staje się coraz poważniejszym problemem społecznym, szczególnie wśród ludzi młodych. Funkcjonariusze wyjaśnili jakie mechanizmy psychologiczne stoją za uzależnieniem od gier losowych, w tym pokera, automatów do gry czy zakładów bukmacherskich. 

      W trakcie prezentacji uczniowie dowiedzieli się o różnych formach hazardu, a także o zagrożeniach związanych z ich uzależniającym charakterem. Zwrócono uwagę na różnice między zabawą a niebezpiecznym uczestnictwem w grze, które może prowadzić do poważnych konsekwencji finansowych i osobistych. Funkcjonariusze omówili także rolę instytucji takich jak Izba Celna w przeciwdziałaniu nielegalnym praktykom hazardowym. Podczas spotkania uczniowie mogli dowiedzieć się, jakie są konsekwencje prawne związane z uczestnictwem w nielegalnym hazardzie oraz jak rozpoznać wczesne symptomy uzależnienia. Zwrócono również uwagę na rolę wsparcia w procesie wychodzenia z uzależnienia i dostępne formy pomocy, takie jak poradnie psychologiczne, czy organizacje wspierające osoby dotknięte problemem hazardu. 

      Spotkanie było bardzo pouczające, dostarczyło młodzieży cennych informacji na temat zagrożeń związanych z uzależnieniem od hazardu. Wartością dodaną była możliwość bezpośredniego kontaktu z profesjonalistami, którzy przedstawili temat w sposób przystępny i angażujący. Uczniowie opuścili spotkanie z większą świadomością niebezpieczeństw związanych z hazardem oraz kompletem podstawowych narzędzi, które mogą pomóc w unikaniu tego typu uzależnień.