Aktualności

        • Stypendium dla maturzystów

        • 21.05.2025
        • Maturzysto i Maturzystko!

           

          Marzysz o studiach, ale nie wiesz jak je sfinansować?

          @Fundacja Edukacyjna Jerzego Juzonia ma stypendium dla Ciebie - program „Pierwszy Rok” to stypendium dla maturzystów, którzy rozpoczynają studia na uczelniach akademickich w całej Polsce.

           

          Sprawdź, czy spełniasz kryteria na stronie https://fejj.pl/ i nie wahaj się złożyć wniosku o stypendium. Zgarnij wsparcie finansowe na pierwszy rok studiów.

           

          Weź udział w programie- aplikuj od 1 lipca 2025 i spełnij swoje marzenia!

           

          Szczegóły na stronie FEJJ: https://fejj.pl/program-pierwszy-rok/

           

          AW

      • HISTORIA OD NAJLEPSZEJ STRONY: REKONSTRUKTORZY Z III LO W WALCE
        • HISTORIA OD NAJLEPSZEJ STRONY: REKONSTRUKTORZY Z III LO W WALCE

        • 19.05.2025
        • W sobotę 17 maja trzech uczniów klas trzecich: Hubert, Piotr i Tadeusz wzięła udział wraz z członkami Elbląskiego Bractwa Historycznego w Turnieju Zaprzyjaźnionych Bractw w Chełmnie, który rozpoczyna nowy sezon rekonstrukcyjny.
          Pomimo zimna i deszczu, miłośnicy średniowiecza wzięli udział w uroczystym rozpoczęciu imprezy, w prezentacji grup, w konkurencjach historycznych oraz inscenizacji bitwy.
          W biegu par Piotr i Hubert (choć debiutanci) zajęli trzecie miejsce.
          W inscenizacji, wraz z p. Tomaszem Stężałą, wziął udział Piotr po stronie wojsk królewskich. W zaciętej walce pokonaliśmy zaciężnych krzyżackich, czego efekty widać na zdjęciach.
          Młodzi członkowie EBH są na początku swojej drogi rekonstrukcyjnej, lecz już teraz widać ich wielkie zaangażowanie. Tadeusz, Piotr i Hubert zachęcają do wstąpienia do Bractwa nie tylko obecnych uczniów III LO, ale i wszystkich chętnych.

      • WARSZTATY REALIZATORSKIE
        • WARSZTATY REALIZATORSKIE

        • 15.05.2025
        • Dzień bez działania, to dzień bezpowrotnie stracony, zatem - jak już zdążyliśmy udowodnić - dzieje się w Kuźni ;).

          W ramach 2. Konferencji Filmoznawczej „Wróćmy do regionów” zostaliśmy zaproszeni do udziału w warsztatach realizatorskich. Aby opisać to przedsięwzięcie, należy podkreślić, że na potrzeby zajęć powstał profesjonalny plan filmowy, prawdziwa filmowa kuchnia, której tajniki otwierali przed nami MISTRZOWIE:

          Pan Michał Rytel-Przełomiec, który studiował fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, absolwent Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach na kierunku operatorskim. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, uczestnik Berlinale Talent Campus, autor zdjęć do szeregu reklam, teledysków i filmów krótkometrażowych oraz pełnometrażowych. Zdobywca wielu nagród filmowych i fotograficznych min. Doliny Kreatywnej i Nagrody Kodaka. Oraz Pan Mikołaj Paprocki - mistrz oświetlenia. 

          W tym filmowym anturażu nie tylko obserwowaliśmy pracę operatora oraz oświetleniowca, ale przede wszystkim pracowaliśmy warsztatowo. Stworzyliśmy trzy autorskie etiudy filmowe: uczyliśmy się pracy z kamerą - po każdej z jej stron, organizowaliśmy plan filmowy, dobieraliśmy oświetlenie i sprawdzaliśmy, jaki ma ono wpływ na budowanie nastroju opowiadanej historii. Cztery i pół godziny minęły niczym spot reklamowy, a my pozostaliśmy z nowymi umiejętnościami, poczuciem niedosytu i … pracą domową, którą odrobimy z przyjemnością. To była fascynująca przygoda, dziękujemy.

          Uczniowie Kuźni - 3a

      • SŁOWO. OBRAZ. DŹWIĘK. PRZYGODA - CZYLI JAK ROZWIJA SIĘ PROFIL ARTYSTYCZNO-MEDIALNY W III LO
        • SŁOWO. OBRAZ. DŹWIĘK. PRZYGODA - CZYLI JAK ROZWIJA SIĘ PROFIL ARTYSTYCZNO-MEDIALNY W III LO

        • 14.05.2025
        • W III Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Pawła II w Elblągu edukacja przestaje być jedynie procesem dydaktycznym - staje się przestrzenią autentycznego rozwoju intelektualnego i artystycznego. To tutaj rodzą się pasje, a granice między teorią a praktyką ulegają twórczemu zatarciu. Dzięki dynamicznemu rozwojowi profilu artystyczno-medialnego - kształtowanemu przez polonistki Aleksandrę Maciejewską i Małgorzatę Wolską, wychowawczynie klas 2a i 3a - młodzież zyskuje realny dostęp do świata kultury, sztuki i mediów, a zarazem szansę na świadome kształtowanie własnej tożsamości twórczej.

          Uczniowie nie tylko uczą się w szkolnych murach - oni aktywnie uczestniczą w życiu kulturalnym, estetycznym i społecznym. Regularnie odwiedzają teatry, uczestniczą w seansach w ramach edukacji filmowej, biorą udział w warsztatach i prelekcjach, zaglądają do muzeów oraz galerii sztuki, gdzie mogą bezpośrednio obcować z dziełami dawnych mistrzów i współczesnych artystów. Ich edukacja humanistyczna jest nieustannie konfrontowana z żywym tekstem kultury - zarówno tym zapisanym na kartach literatury, jak i tym materialnym, obecnym w przestrzeni publicznej.

          Patronaty, które otwierają drzwi

          Za sukcesem profilu artystyczno-medialnego stoją nie tylko wydarzenia, ale i wizja. III LO z dumą podpisało trzy kluczowe porozumienia z uczelniami wyższymi - z Uniwersytetem Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytetem Gdańskim oraz Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie. Dzięki tym partnerstwom uczniowie uczestniczą w wykładach i warsztatach prowadzonych przez wykładowców akademickich i praktyków: od Czwartków z Humanistyką przez Festiwal Nauki i Sztuki UWM w Toruniu po spotkania z dziennikarzami mediów ogólnopolskich na UG. Uczniowie klas medialnych mają dziś dostęp do zasobów pięciu instytutów UMK, rozwijają kompetencje komunikacyjne na UG, a w Olsztynie pracują nad warsztatem dziennikarskim w radiu, telewizji i prasie. To nie jest zwykła nauka - to wejście w świat realnych zawodów, które dotąd znali jedynie z ekranu.

          Filmowa kuchnia od kulis

          Podczas 2. Konferencji Filmoznawczej Wróćmy do regionów uczniowie zanurzyli się w prawdziwy świat filmu. Nie z pozycji widza, ale twórcy. Warsztaty realizatorskie prowadzone przez Michała Rytla-Przełomca i Mikołaja Paprockiego odsłoniły przed uczestnikami kulisy filmowego rzemiosła. Powstały trzy autorskie etiudy - z własnym oświetleniem, scenariuszem i realizacją. To była lekcja kreatywności i precyzji - cztery i pół godziny intensywnej pracy minęły jak... spot reklamowy. A uczniowie wyszli bogatsi o praktyczne umiejętności i motywację, by sięgać po więcej.

          Opowieść zaczyna się od słowa

          Nie mniej inspirującym doświadczeniem były warsztaty scenariuszowe z Marcinem Ciastoniem - scenarzystą, którego nazwisko znają nie tylko pasjonaci kina. Spotkanie odbyło się w ramach inicjatywy Centrum Spotkań Europejskich Światowid i stało się nieformalnym preludium do świata profesjonalnego scenariopisarstwa. Młodzież poznawała zasady narracji filmowej, uczyła się przelewać pomysły na język obrazu i budować napięcie scenariuszowe.

          Poezja, która żyje

          A jeśli ktoś sądzi, że profil artystyczno-medialny to tylko obraz i dźwięk - ten jeszcze nie był na spotkaniach w ramach projektu Książka z plecaka. Dzięki współpracy z dr hab. Lechem Giemzą z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego uczniowie zyskują nową perspektywę na literaturę. Te zajęcia to nie lekcja - to intelektualna podróż. Dyskusje, nowe odczytania, poezja jako żywa forma komunikacji.

          Szkoła, która myśli przyszłością

          Profil artystyczno-medialny w III Liceum Ogólnokształcącym to nie tylko nowoczesny kierunek kształcenia - to świadoma odpowiedź na potrzeby młodych ludzi, którzy pragną tworzyć, wyrażać siebie, stawiać pytania i odważnie poszukiwać odpowiedzi. To przestrzeń, w której szkoła przestaje być instytucją reprodukującą wiedzę, a staje się dynamicznym laboratorium twórczości, refleksji i działania.
          Dzięki pasji i kompetencjom nauczycieli, otwartości środowisk akademickich oraz nieposkromionej wyobraźni uczniów, III LO staje się miejscem, gdzie edukacja przestaje być obowiązkiem - a zaczyna być przygodą. Przestrzenią dialogu, samopoznania i kontaktu z kulturą w jej najbardziej żywej postaci. To szkoła, która nie tylko nadąża za światem - ona go współtworzy. A to, bez wątpienia, najpiękniejszy scenariusz na przyszłość.

          Małgorzata Wolska

      • KUŹNIA NA ANS
        • KUŹNIA NA ANS

        • 13.05.2025
        • Dziś uczniowie klasy 3a zostali zaproszeni do Akademii Nauk stosowanych w Elblągu, aby poznać kierunki pedagogiczne, które oferuje przyszłym studentom elbląska uczelnia. Z ogromnym zainteresowaniem przysłuchiwaliśmy się wykładowi Pana prof. dr. hab. Mirosława Patalona, który postawił przed nami filozoficzne pytanie o istnienie czasu i jego istotę oraz wzięliśmy udział w warsztatach prowadzonych przez Panią dr Anetę Licę i studentki V roku pedagogiki dotyczących profilaktyki logopedycznej- doświadczyliśmy prawdziwej nauki przez zabawę. Nasza wizyta zakończyła się spotkaniem w przytulnej i bogato wyposażonej bibliotece. Dziękujemy Pani mgr Marzannie Tyburskiej - kierownik Instytutu Pedagogiczno-Językowego za oprowadzenie nas po uczelni oraz przybliżenie oferowanych kierunków kształcenia oraz Pani mgr Bogumile Salamonowicz za zaproszenie.

      • WARSZTATY SCENARIUSZOWE
        • WARSZTATY SCENARIUSZOWE

        • 13.05.2025
        • Uczniowie klasy 2a - artystyczno-medialnej wzięli udział w warsztatach scenariuszowych z Marcinem Ciastoniem.

          Dzisiaj uczniowie klasy 2a o profilu artystyczno-medialnym mieli okazję uczestniczyć w profesjonalnych warsztatach scenariuszowych dla młodzieży. Spotkanie odbyło się w ramach wydarzenia Wróćmy do regionów i zostało zorganizowane we współpracy z FilmForum, producentem WAMA Film Festival.

          Warsztaty poprowadził Marcin Ciastoń - uznany scenarzysta filmowy, absolwent lingwistyki stosowanej na Uniwersytecie Warszawskim oraz scenariopisarstwa w Warszawskiej Szkole Filmowej. Karierę w branży audiowizualnej zaczynał jako tłumacz, by następnie z powodzeniem realizować się jako scenarzysta filmów fabularnych i seriali.

          Podczas spotkania młodzież miała możliwość zapoznania się z podstawami pisania scenariusza filmowego, strukturą narracyjną oraz procesem przekładania pomysłów na język obrazu. Marcin Ciastoń w przystępny i inspirujący sposób dzielił się swoim doświadczeniem zawodowym, zachęcając uczniów do kreatywności, krytycznego myślenia i eksperymentowania z formą.

          Udział w warsztatach był dla uczniów 2a nie tylko cennym doświadczeniem edukacyjnym, ale także okazją do nawiązania kontaktu z praktykiem filmowego świata, który z sukcesami funkcjonuje na polskim rynku filmowym. Spotkanie z Marcinem Ciastoniem zapadnie uczestnikom w pamięć i być może stanie się impulsem do rozwijania własnych pasji w dziedzinie scenariopisarstwa i filmu.

          MW

      • UDZIAŁ UCZNIÓW KLASY 2D W OBCHODACH ROCZNICY WYZWOLENIA KL STUTTHOF
        • UDZIAŁ UCZNIÓW KLASY 2D W OBCHODACH ROCZNICY WYZWOLENIA KL STUTTHOF

        • 09.05.2025
        • Dnia 9 maja 2025 roku uczniowie klasy 2d III Liceum Ogólnokształcącego w Elblągu wzięli udział w uroczystościach upamiętniających 80. rocznicę wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Stutthof. Obchody odbyły się na terenie Muzeum Stutthof w Sztutowie - miejscu pamięci o ofiarach II wojny światowej.

          Uczniowie uczestniczyli w wydarzeniu w ramach projektu edukacyjnego Stutthof - Ja w miejscu pamięci, którego celem jest kształtowanie świadomości historycznej oraz budowanie postawy szacunku wobec przeszłości. Młodzież oddała hołd ofiarom obozu, uczestnicząc w oficjalnych uroczystościach, apelu pamięci oraz złożeniu kwiatów pod Pomnikiem Walki i Męczeństwa.

          Była to wyjątkowa lekcja historii, sprzyjająca refleksji nad wolnością, odpowiedzialnością i godnością człowieka.

          Narody, które tracą pamięć, tracą sumienie. - Zofia Nałkowska


          Koordynator projektu: Danuta Miszkowicz

      • NOWA STREFA CISZY I RELAKSU NA III PIĘTRZE
        • NOWA STREFA CISZY I RELAKSU NA III PIĘTRZE

        • 08.05.2025
        • Z radością informujemy, że w naszej szkole powstała nowa Strefa ciszy i relaksu, zlokalizowana na III piętrze. To przestrzeń stworzona z myślą o uczniach, którzy potrzebują chwili wytchnienia, wyciszenia i regeneracji sił w przyjaznym, komfortowym otoczeniu.

          Wyposażona w wygodne pufy, sofy, rośliny oraz przyjemne dekoracje, strefa sprzyja odpoczynkowi, redukcji stresu oraz wspiera dobrostan psychiczny. To miejsce, gdzie można się zrelaksować, poczytać, pomyśleć w spokoju

          Serdecznie zapraszamy do korzystania z nowej przestrzeni. Szanujmy jej przeznaczenie i pomóżmy utrzymać atmosferę spokoju i wzajemnego szacunku.

      • ELBLĄSKIE OBCHODY KONSTYTUCJI 3 MAJA 1791
        • ELBLĄSKIE OBCHODY KONSTYTUCJI 3 MAJA 1791

        • 04.05.2025
        • To już 234 rocznica pierwszej ustawy regulującej ustrój naszego państwa. Na uroczystościach w sobotnie południe w Katedrze pod wezwaniem Św. Mikołaja zebrały się delegacje: władz miasta, służb mundurowych oraz liczne grono przedstawicieli oświaty w tym sztandary szkół ze swoją asystą. Wszyscy uczestniczyli w koncelebrowanej Mszy Świętej za Ojczyznę. W tym roku po raz pierwszy dalsze uroczystości przeniosły się na pod Bramę Targową. Tam po odegraniu hymnu państwowego i okolicznościowych przemówieniach odbył się koncert Orkiestry Wojskowej. Naszą szkołę na uroczystościach reprezentował poczet w składzie: Jagoda Wadecka, Maja Chabowska, Jakub Dąbrowski, Franciszek Skulimowski i Mateusz Kiedrowski.

          Dziękujemy uczniom, którzy podczas majówkowego odpoczynku znaleźli czas, by godnie reprezentować III LO w patriotycznych uroczystościach.

          WM.

      • KONSTYTUCJA 3 MAJA
        • KONSTYTUCJA 3 MAJA

        • 03.05.2025
        • W dniu 3 maja 1791 roku polski Sejm uchwalił Ustawę rządową regulującą ustrój w Polsce. Wydarzenie to jest uznawane za bardzo ważne w skali  kraju, ale i całego świata. Była to pierwsza w Europie, a druga na świecie (po amerykańskiej z 1787 roku) nowoczesna ustawa zasadnicza, punkt po punkcie regulująca ustrój prawny Rzeczypospolitej Obojga Narodów jako monarchii konstytucyjnej o ściśle określonej strukturze władz państwowych.

          Konstytucja 3 maja obowiązywała niewiele dłużej niż rok. Jej kres położyły władze rosyjskie z pomocą konfederacji targowickiej. Tak silny sprzeciw państw ościennych wobec polskiej Konstytucji 3 maja wynikał z obawy, że jej nowoczesne rozwiązania w zakresie uprawnień zwłaszcza chłopów i mieszczan zainspirują inne społeczeństwa i wywołają powstania podobne do trwającej wówczas (od 1789 roku) Wielkiej Rewolucji Francuskiej.

          Postanowienia Konstytucji 3 maja 1791 r. 

          Konstytucja ograniczyła   uprawnienia szlachty, m.in. znosząc liberum  veto  (służące do  zrywania Sejmu i uniemożliwiające reformy) oraz odbierając prawo głosu tak zwanej gołocie (czyli szlachcie z tytułem, ale bez majątku, skłonnej do sprzedawania swych głosów na Sejmie możnowładcom realizującym swe prywatne interesy, a nie interesy kraju). Objęła też ochroną chłopów pańszczyźnianych, wcześniej całkowicie zależnych od szlachty. W ten sposób Rzeczpospolita miała wkroczyć na drogę tworzenia społeczeństwa i państwa w nowoczesnym rozumieniu.

          Najważniejsze postanowienia to

          • zniesienie liberum veto
          • wprowadzenie trójpodziału władzy
          • uznanie chłopów za część narodu
          • ograniczenie roli Senatu
          • zniesienie wolnej elekcji
          • wprowadzenie dziedziczności tronu
          • ograniczenie odrębności Korony i Wielkiego Księstwa Litewskiego
          • zagwarantowanie tolerancji religijnej

          Konstytucja 3 maja. Ważna dla Polski, Polaków i historii prawodawstwa źródło: Jan Matejko, domena publiczna

      • UCZNIOWIE KLAS 2A I 2E NA 23. TORUŃSKIM FESTIWALU NAUKI I SZTUKI
        • UCZNIOWIE KLAS 2A I 2E NA 23. TORUŃSKIM FESTIWALU NAUKI I SZTUKI

        • 29.04.2025
        • 28 kwietnia uczniowie klas 2a i 2e uczestniczyli w 23. Toruńskim Festiwalu Nauki i Sztuki. Dzięki patronatowi Wydziału Filozofii i Nauk Społecznych UMK nad klasami humanistycznymi naszej szkoły mogliśmy wziąć udział w tym wyjątkowym wydarzeniu, rozwijając swoje zainteresowania, poszerzając wiedzę i doskonaląc umiejętności w różnych dziedzinach nauki i sztuki. Opiekę nad uczniami sprawowały panie Małgorzata Wolska i Teresa Rakowska.

          Program, w którym uczestniczyliśmy, był  bogaty i inspirujący. Pierwsze warsztaty, zatytułowane Anatomia fake newsa, prowadzone przez dziennikarkę Katarzynę Prętkowską oraz studentki dziennikarstwa, pozwoliły nam wcielić się w gości programu telewizyjnego, poznać mechanizmy powstawania fałszywych informacji oraz nauczyć się ich rozpoznawania i weryfikowania, m.in. z pomocą serwisów factcheckingowych.

          Kolejnym punktem programu były warsztaty Jak myślimy o równości?, podczas których rozważaliśmy kwestie nierównego traktowania, dyskryminacji i braku szacunku. Pracując w grupach i analizując konkretne przypadki, uczyliśmy się stosowania dobrych praktyk promujących równość i różnorodność w środowisku szkolnym i zawodowym.

          Wzięliśmy także udział w wykładzie Głos przyszłości, poświęconym roli sztucznej inteligencji w branży medialnej. Podczas spotkania omówiono wyniki badań dotyczących społecznych reakcji na wykorzystywanie AI, m.in. w kontekście eksperymentu Krakowskiego Off Radia oraz międzynarodowych strajków aktorów głosowych.

          Po zakończeniu zajęć udaliśmy się na krótki spacer po malowniczej toruńskiej starówce. Spacerując wśród gotyckich kamienic, odwiedzając Rynek Staromiejski i podziwiając urokliwe uliczki miasta Kopernika, mogliśmy na chwilę oderwać się od szkolnej codzienności i poczuć klimat jednego z najpiękniejszych miast w Polsce.

          Serdecznie dziękujemy społeczności akademickiej Wydziału Filozofii i Nauk Społecznych UMK - władzom, pracownikom i studentom - za serdeczne przyjęcie oraz stworzenie nam możliwości udziału w tak wartościowych i inspirujących wydarzeniach.

          Małgorzata Wolska

      • KLASA 1B I 2E NA "POCZĄTKU POLSKI"!
        • KLASA 1B I 2E NA "POCZĄTKU POLSKI"!

        • 28.04.2025
        • Dnia 25 kwietnia br. dwie klasy psychologiczne wzięły udział w cyklu zajęć 'Błękitna Szkoła' organizowanych przez Stację Morską w Helu. Wśród nich  znalazły się różnorodne warsztaty i prelekcje o tematyce bałtyckiej, m. in.:

          • oglądanie i analiza treningu medycznego fok szarych,
          • wykład dotyczący morświnów bałtyckich - biologia, zagrożenia i ochrona,
          • pobór ryb w terenie - zaciąg włokiem i analiza grupy organizmów zamieszkujących Bałtyk,
          • wykład oraz eksperyment dotyczący zanieczyszczenia wód oraz sposoby zapobiegania skutkom obecności tworzyw sztucznych w morzach i oceanach.

          Wszystko to odbywało się w malowniczej scenerii Zatoki Puckiej! Zresztą sami zobaczcie - mimo chłodu i wiatru świetnie się bawiliśmy.

        • PRZERWIJMY KRĄG PRZEMOCY!

        • 28.04.2025
        • Drodzy Uczniowie, Rodzice, Nauczyciele, Sympatycy naszej szkoły!

          Zgłosiliśmy swój udział w konkursie, w którym możemy wygrać bezpłatne wdrożenie w naszej szkole nowoczesnego systemu przeciwdziałania przemocy rówieśniczej RESQL. Otwiera to szansę na to, abyśmy stawali się jeszcze bardziej bezpiecznym i przyjaznym miejscem dla wszystkich uczniów.

          Chcecie dowiedzieć się więcej o tym systemie? Odsyłamy Was do źródła w linku zamieszczonym poniżej.

          Prosimy o Wasze wsparcie - oddawacjie swoje głosy na III LO w Elblągu. Każdy głos przybliża nas do tego, aby uzyskać narzędzie pomocne w jeszcze skuteczniejszym przeciwdziałaniu możliwym negatywnym zjawiskom w sferze relacji społecznych środowiska szkolnego. 

          Głosowanie Trwa - nie zwlekajcie! Razem możemy więcej!

      • UTALENTOWANY HUMANISTA Z 3 LO
        • UTALENTOWANY HUMANISTA Z 3 LO

        • 26.04.2025
        • „Nie ufa swej sprawiedliwości, kto złotu mówić do siebie rzecz każe.”* 

          Jan Kochanowski


          Za nami wielkie emocje związane z udziałem w LV Olimpiadzie Literatury i Języka Polskiego, nim jednak opadnie bitewny kurz, chcielibyśmy przedstawić Państwu tegorocznego FINALISTĘ zawodów III stopnia. Olgierd Pawłowski, uczeń klasy 4b III Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II jako jedyny elblążanin w tym roku zdobył tytuł finalisty LV OLiJP i może cieszyć się najwyższym wynikiem egzaminu maturalnego z języka polskiego oraz przyjęciem na wybrane kierunki humanistyczne polskich uniwersytetów. Droga, którą przebył, była długa - trwała od października do kwietnia, i wymagająca, bo konkurencja była ogromna. Do zmagań po etapie szkolnym przystąpiło aż 1670 uczniów z całej Polski, co zaskoczyło samych organizatorów - Komitet Główny ogłosił, że w roku 2025 do olimpiady zgłosiło się o 50% uczestników więcej niż w poprzednich latach.

          Każdy z etapów zawodów składał się z dwóch części: pisemnej i ustnej, które kończyły się kwalifikacją do kolejnego etapu. Udział w olimpiadzie wymagał od uczestników ogromnej wiedzy teoretycznoliterackiej oraz językoznawczej - znacznie wykraczającej poza wymagania podstawy programowej, umiejętności krytycznej analizy, interpretacji i wnioskowania oraz obrony własnego stanowiska, przede wszystkim jednak trzeba było mieć nerwy ze stali i ogromną determinację, aby dążyć do celu. 

          Tym bardziej gratulujemy naszemu - już dziś, Absolwentowi. Jesteśmy dumni, że to właśnie w naszej szkole rozwijał swoją pasję i odkrywał talent literacki.

          Laureaci i finaliści OLiJP są zwolnieni z egzaminu maturalnego z języka polskiego na wszystkich poziomach, a zwolnienie jest równoznaczne z otrzymaniem oceny najwyższej (100%).

          Laureaci i finaliści OLiJP w postępowaniu rekrutacyjnym otrzymują maksymalną liczbę punktów i są przyjmowani na humanistyczne kierunki polskich uniwersytetów.

          Aleksandra Maciejewska - opiekun naukowy finalisty 

      • SZCZĘŚLIWEJ DROGI JUŻ CZAS...
        • SZCZĘŚLIWEJ DROGI JUŻ CZAS...

        • 25.04.2025
        • 25 kwietnia to dzień, w którym pożegnaliśmy kolejny rocznik absolwentów naszej szkoły. Dzień uroczysty i pełen emocji - wzruszeń, wspomnień, podsumowań. W gościnnych progach ECS Światowid spotkali się- Dyrekcja szkoły, nauczyciele, pracownicy, rodzice oraz bohaterowie dzisiejszego dnia - czwartoklasiści.

          Pani Dyrektor Beata Orzech wręczyła pamiątkowe medale tegorocznym Asom w następujących kategoriach:

          Najwyższe wyniki w nauce: Tobiasz Abrusiewicz, Adrian Woźny, Alicja Socińska.

          Wybitne osiagnięcia naukowe: Wiktoria Bendyk-finalistka ogólnopolska XI Olimpiady Wiedzy o Prawach Człowieka w Świecie Współczesnym Olgierd Pawłowski-finalista ogólnopolski OLiJP

          Bartosz Wilmański-laureat ogólnopolski Konkursu Wiedzy Ekonomicznej i Przedsiębiorczości

          Wybitne osiagnięcia sportowe: Michał Jankowski i Natalia Fijałkowska

          Szczególne zaangażowanie w życie szkoły: Monika Estal

          Świadectwa z wyróżnieniem z rąk Pani Dyrektor otrzymało 45 absolwentów tego rocznika.

          Wśród życzeń nie zabrakło głosu uczniów młodszych klas, w imieniu których przemawiała Ola Siedler.

          Gratulujemy ! I jeszcze raz życzymy powodzenia.

          K.M.

      • WIZYTA W AKADEMII NAUK STOSOWANYCH
        • WIZYTA W AKADEMII NAUK STOSOWANYCH

        • 25.04.2025
        • W tym tygodniu po raz kolejny odwiedziliśmy Akademię Nauk Stosowanych w Elblągu i uczestniczyliśmy w wizycie studyjnej w Instytucie Pedagogiczno- Językowym. Dzięki gościnności Pani dr Joanny Nowak zwiedziliśmy pracownie, gdzie na co dzień studiują studenci psychologii, pedagogiki i filologii. Mieliśmy nawet okazję zobaczyć i poznać sposób działania wariografu, potocznie zwanego wykrywaczem kłamstw.

          Następnie wysłuchaliśmy wykładu dr Ireny Sorokosz na temat prokrastynacji. Słowo jest trudne, ale nam łatwo jest stosować je w praktyce - to po prostu odkładanie zadań i rzeczy do zrobienia na później ;)

          W tym roku szkolnym uczniowie klas o profilu psychologicznym: 2 e, 2f, 3e, 3f byli częstymi gośćmi w murach ANS w ramach porozumienia o współpracy, jakie łączy nasze placówki.

          W semestrze zimowym i letnim wzięliśmy udział aż w ośmiu wykładach z zakresu psychologii społecznej.

          To dla nas ogromne wyróżnienie i świetna okazja poszerzania wiedzy poza murami naszej szkoły.

          Bardzo dziękujemy Pani dr Irenie Sorokosz i dr Joannie Nowak za wspaniałe przyjęcie i wykłady.

          Ewa Romanowska  

        • STRES ZWIĄZANY Z MATURĄ? OTO KILKA WSKAZÓWEK...

        • 23.04.2025
        • Choć ogólnie cieszy się złą sławą i większość z nas chciałaby go unikać, to jednak jest on wszechobecnym elementem życia każdego człowieka. Stres - bo o nim mowa - to reakcja na sytuację lub zdarzenie odbierane przez nas jako w jakiś sposób zagrażające naszemu dobrostanowi.

          Stres przed maturą, jak i podczas samego egzaminu dojrzałości, jest zjawiskiem absolutnie naturalnym, niemniej jednak siła odczuwanego stresu zależy w dużej mierze od nas samych, a dokładnie od tego, jak oceniamy nasze możliwości poradzenia sobie z sytuacją stresową.

          JEST KILKA SPOSÓBÓW, ABY ZAPANOWAĆ NAD STRESEM PRZED MATURĄ:

          •  po pierwsze staraj się nie myśleć o dobrym wyniku (np. dostaniu piątki) tylko o tym, jak ten dobry wynik osiągnąć,
          • dobrze zaplanuj wszelkie ostatnie powtórki – możesz to zrobić nawet na kartce papieru, zapisz kiedy (np. w poniedziałek), gdzie (np. w bibliotece), o jakiej porze (np. po południu) powtarzasz geometrie,
          • nie słuchaj innych maturzystów – oni mogą mówić, że są świetnie przygotowani i się nie boją – nawet jeśli faktycznie są przygotowani, to raczej boją się tak jak ty,
          • powtarzając materiał staraj się korzystać z tak zwanych mnemotechnik, czyli sztuczek zapamiętywania, dla przykładu ucząc się budowy serca wyobraź sobie jak po nim podróżujesz, widzisz komory i przedsionki, aortę i tak dalej; ucząc się dat ważnych wydarzeń wyobraź sobie okoliczności zdarzenia, czy to była zima (pewnie padał śnieg), co poprzedziło dane zdarzenie i co było po nim,
          • znajdź czas na relaks – pójdź na spacer albo do kina,
          • unikaj imprez – jeszcze zdążysz się pobawić – jeśli dobrze pójdzie ci egzamin będziesz miał co świętować; musisz wiedzieć, że niektórzy stosują tak zwane strategie samoutrudniania – idą na imprezę dzień przed egzaminem, jeśli im nie pójdzie wówczas mają gotowe uzasadnienie porażki nie uderzające w poczucie własnej wartości („nie byłem w formie”), jeśli mimo wszystko dobrze im pójdzie wówczas wpadają w samozachwyt („jestem genialny”) – pamiętaj jednak że drugi scenariusz jest dużo mniej prawdopodobny niż pierwszy!
          • zadbaj o sen – gdy śpisz, to czego nauczyłeś się w ciągu dnia utrwala się, a nowa wiedza tworzy sieć połączeń z już istniejącą,
          • pamiętaj – nikt nie jest Omnibusem – każdemu może przydarzyć się wpadka czy gorszy dzień (inteligencja jest dość stabilną cechą ale intelekt bywa zmienny!),
          • i na koniec – stres może pomóc w działaniu ale tylko wtedy, gdy jesteś dobrze przygotowany (znasz materiał), a poziom stresu nie jest ekstremalnie duży (patrz powyższe punkty)

          JAK ZAPANOWAĆ NAS STRESEM W TRAKCIE MATURY?

          • nie myśl o ocenach, skup się nad zadaniem – zastanów się, jak możesz je najlepiej wykonać czy rozwiązać,
          • nawet jeśli dostałeś pytania, na które nie do końca wiesz jak odpowiedzieć – nie panikuj, pomyśl o tym, że jesteś uczniem nie od wczoraj, ale od wielu lat, masz dużą wiedzę – postaraj się przeszukać pamięć – jest duża szansa, że znasz odpowiedź, tylko chwilowo straciłeś do niej dostęp,
          • najpierw zrób zadania, których rozwiązania jesteś pewien, a te bardziej złożone lub te, wobec których masz wątpliwości zostaw na koniec
          • pamiętaj o oddychaniu! Brzmi banalnie, ale niektórzy z nas w sytuacji stresowej praktycznie przestają oddychać i nie wiedzą o tym, że w ten sposób ograniczają swoje zasoby tlenowe, a co za tym idzie intelektualne,
          • przed wyjściem z domu zjedz coś, ale nie przejadaj się – zarówno zbyt pusty, jak i zbyt pełny żołądek będzie tego dnia twoim nieprzyjacielem
          • wiedz, że matura to nie koniec świata, a w zasadzie jego początek – prawdziwe życiowe egzaminy jeszcze przed tobą!

           

          Wszystkim maturzystom życzymy powodzenia!

           

           

           

      • BARTEK WILMAŃSKI W FINALE KONKURSU WIEM NA BANK
        • BARTEK WILMAŃSKI W FINALE KONKURSU WIEM NA BANK

        • 22.04.2025
        • Wiem na Bank to konkurs o zasięgu ogólnopolskim. W I etapie zgłosiło swój udział 190 szkół. Ze 115 uczestników testu wiedzy ekonomicznej i przedsiębiorczości jury wyłoniło do finału 15 najlepszych uczestników. Przed finalistami czekało zadanie przygotowania projektu uruchomienia własnego przedsięwzięcia biznesowego. Swoje pomysły zaprezentowali przed niezależną komisją podczas finału, który odbył się w dniach 14-15 kwietnia 2025 na Wydziale Zarządzania I Ekonomii Politechniki Gdańskiej. Gratulujemy Bartkowi udziału i życzymy powodzenia na maturze. Poniżej link do pracy Bartka.

  • Aktualności

    • Stypendium dla maturzystów
    • ZAPRASZAMY NA DRZWI OTWARTE 28 MAJA 2025 R.
    • HISTORIA OD NAJLEPSZEJ STRONY: REKONSTRUKTORZY Z III LO W WALCE
    • PODZIĘKOWANIA
    • WARSZTATY REALIZATORSKIE
    • SŁOWO. OBRAZ. DŹWIĘK. PRZYGODA - CZYLI JAK ROZWIJA SIĘ PROFIL ARTYSTYCZNO-MEDIALNY W III LO
    • KUŹNIA NA ANS
    • WARSZTATY SCENARIUSZOWE
    • UDZIAŁ UCZNIÓW KLASY 2D W OBCHODACH ROCZNICY WYZWOLENIA KL STUTTHOF
    • NOWA STREFA CISZY I RELAKSU NA III PIĘTRZE