W dniu 29 listopada uczniowie klasy 3a mieli okazję uczestniczyć w inspirujących warsztatach🖋️📖🗣️ z technik skutecznego uczenia się, które poprowadziły panie Jolanta Piłat i Łucja Woch z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Elblągu. Podczas zajęć zapoznaliśmy się z różnorodnymi metodami ułatwiającymi zapamiętywanie i organizowanie informacji. Warsztaty obejmowały między innymi łańcuchową metodę skojarzeń ⛓️, która, umiejętnie opanowana, pozwala na zapamiętanie nawet kilkunastu informacji (pojęć) za pomocą zabawnej historyjki łączącej elementy do zapamiętania w spójną całość. Równie ciekawym sposobem była przedstawiona nam zakładkowa🔖 metoda zapamiętywania. Polega ona na przyporządkowaniu informacji do konkretnych punktów odniesienia (np. mebli w naszym pokoju lub innych elementów wnętrza)🪑. Obie te metody z pewnością wymagają użycia kreatywności, ale to tylko wspomaga proces nauki, ponieważ pozwalają nawiązywać połączenia między nowymi informacjami a już posiadaną wiedzą. Dzięki temu nowe treści zostają głębiej zakotwiczone⚓ w pamięci. Jeżeli mowa o kreatywności, kluczowym elementem programu podczas naszych zajęć był sketchnoting. Jest to technika tworzenia notatek wizualnych przy pomocy prostych rysunków i symboli. Taki sposób, mimo że nie wymaga wybitnych zdolności plastycznych🖌️🎨, angażuje naszą kreatywność, pobudzając do pracy zarówno lewą półkulę mózgu🧠 (odpowiedzialną za logikę i analizę), jak i prawą (odpowiedzialną za wyobraźnię i intuicję). Takie połączenie daje gwarancję, że treści będą przez nas zapamiętane na o wiele dłużej. Kolejnym argumentem przemawiającym za sketchnotingiem jest fakt, że mózg lepiej zapamiętuje informacje, które są wyraziste, kolorowe i angażujące emocjonalnie – to doskonałe rozwiązanie szczególnie dla wzrokowców👁️. Kolorowe schematy, zabawne rysunki czy nietypowe skojarzenia zapadają w pamięci na o wiele dłużej. Podsumowując, warsztaty były nie tylko pouczające, ale również pełne dobrej energii i kreatywnej zabawy. Podczas zajęć nie tylko poznaliśmy te metody w teorii, ale również mieliśmy możliwość ich praktycznego zastosowania. Tworzyliśmy własne historyjki i wizualne notatki. Otrzymaliśmy także szablony przykładowych piktogramów, które możemy wykorzystać w dalszej nauce.
Dziękujemy paniom Jolancie Piłat i Łucji Woch za cenne wskazówki i inspirację do rozwijania naszych umiejętności!
Tekst: Zuzanna Wlazło kl. 3a