Aktualności

        • WYNIKI KONKURSU „HEROSI NIEPODLEGŁEJ”

        • 17.06.2018
        • Konkurs Herosi Niepodległej jest jednym z komponentów projektu „Młodzież wierna tradycjom niepodległości” realizowanego pod patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy przez III Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Elblągu i Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu. Konkurs poświęcony 100-leciu odzyskania niepodległości przez Polskę skierowany był do uczniów i nauczycieli gimnazjów i szkół ponadpodstawowych z Elbląga i okolic.

          Zadaniem uczestników było przygotowanie projektu na mural, który powstanie w naszym mieście. Komisja konkursowa, w której skład wchodził przewodniczący Roman Smoleński oraz Zbyszek Opalewski, Łukasz Kogut, Beata Orzech, Teresa Rakowska i Irena Poździech, wyłoniła zwycięzców.

          Przyznano nagrodę pierwszego stopnia Aleksandrze Sowińskiej, uczennicy Liceum Plastycznego w Gronowie Górnym, która pod opieką Pana Janusza Kozaka przygotowała zestaw projektów z motywem dzieci Niepodległej.

          Nagrodę drugiego stopnia przyznano Wiktorii Łopatko, również uczennicy Liceum Plastycznego w Gronowie Górnym pod opieką Pana Janusza Kozaka.

          Wyróżnienia za projekty otrzymują:

          Przemysław Dawiczura z Zespołu Szkół Techniczno-Informatycznych w Elblągu pod opieką Pani Renaty Antosik i Pani Aleksandry Biłyj-Babińskiej,

          Nikola Dziadowiec i Agnieszka Poszewiecka z Gimnazjum nr 1 w Elblągu pod opieką Pani Marty Ligockiej.

          Rozdanie nagród i dyplomów nastąpi podczas uroczystej Gali podsumowującej projekt „Młodzież wierna tradycjom niepodległości” w listopadzie 2018 r.

          Nagrodzone projekty zostaną zrealizowane na elbląskim Zawodziu. Farby do wykonania muralu funduje firma Interlech.

          Komisja konkursowa składa serdeczne gratulacje uczniom i ich nauczycielom.

          Życzymy Państwu dalszych sukcesów.

          Wszystkie nagrodzone projekty w galerii zdjęć.

        • WYWIAD Z PANEM ROMANEM NAKONOWSKIM

        • 18.06.2018
        • Pan Roman Nakonowski jest kuratorem, nauczycielem i rzecznikiem praw ucznia w Gimnazjum nr 4 w Elblągu, oraz rodowitym mieszkańcem Elbląga.

          W związku z projektem pt. Młodzi w akcji dwie uczennice z 3 Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Pawła II w Elblągu przeprowadziły z nim wywiad na temat Elbląga i jego historii.

          Czy mógłby nam Pan opowiedzieć od kiedy Pan i Pańska rodzina mieszka w Elblągu?

          -Otóż moi rodzice pochodzą z Włocławka. W Elblągu znaleźli się, ze względu na pracę taty, który został oddelegowany właśnie do tego miasta. Przebywają w nim od roku 1959. Ja wraz z moim rodzeństwem jestem rodowitym elblążaninem.

          Jak Pańscy rodzice wspominają to miasto od swojego przyjazdu?

          -Mój tata wspomina je jako miasto bardzo zaniedbane i zdewastowane po drugiej wojnie światowej. Pamięta wiele z nieistniejących obecnie budynków. Jednym z nich jest Kościół św. Anny, który znajdował się przy ulicy Traugutta, gdzie aktualnie na wzniesieniu stoi krzyż upamiętniający wizytę papieża Jana Pawła II. Niestety został on zburzony w latach 50.

          Jako historyk na pewno zna Pan przeszłość Elbląga. Czy może nam Pan nieco o niej opowiedzieć?

          -Oczywiście. A więc, Elbląg jest jednym z najstarszych miast w Polsce, gdyż został założony w XIII wieku przez Krzyżaków pod dowództwem Hermanna von Balka. Jego nazwa wywodzi się od pruskiej rzeki Ilfing. W języku niemieckim nazywano je Elbing. W tym samym wieku został zbudowany murowany zamek, będący istotną siedzibą, zwłaszcza dla Prus. Elbląg był miastem portowym, więc podstawę jego rozwoju stanowił handel morski. Owy port był drugim co do wielkości w obrębie Morza Bałtyckiego. W XVII wieku miasto to padło ofiarą wielu najazdów, m.in. rosyjskich i szwedzkich, przez co stanęło w dramatycznym położeniu. Po I rozbiorze Polski Elbląg został wcielony do państwa pruskiego i powrócił do swojej świetności, głównie gospodarczej. Na początku XIX wieku stał się ważnym centrum przemysłowym. W ogromnej mierze przyczynił się do tego człowiek o imieniu Ferdinand Schichau. Był on inżynierem, pochodzącym z niemieckiej rodziny, która osiedliła się w tym właśnie mieście. Zbudował stocznię, w której wytwarzano statki podwodne, parowce, torpedowce, statki pasażerskie i handlowe. Założył również fabryki produkujące lokomotywy, samochody i cygara. Był on niezwykle dobrym pracodawcą, dlatego tuż po jego śmierci pracownicy ufundowali przy zakładzie pomnik z jego podobizną. Niestety nie przetrwał on do czasów dzisiejszych. Z wybuchem pierwszej wojny światowej sytuacja Elbląga pogorszyła się. Doszło do zamknięcia wielu zakładów przemysłowych i zamieszania, spowodowanego przez wielu uciekinierów. Po tym wydarzeniu stał się częścią prowincji Prus Wschodnich. Wszechobecny chaos i bezrobocie spowodowały strajki i demonstracje. Rozkwit przemysłu elbląskiego rozpoczął się na nowo w latach 30. W mieście zaczęto gromadzić dużą ilość wojska. Po nadejściu II wojny światowej Elbląg podporządkowano na jej potrzeby. Pozostałe zakłady zostały wykorzystywane do produkcji broni i innych militariów. Elbląg był największym miastem na drodze Armii Czerwonej. Sama wojna trwała tutaj 3 tygodnie. Podczas tego czasu doszło do ogromnych zniszczeń. Najbardziej ucierpiało Stare Miasto, które niegdyś było gęsto zabudowane. Na ulicach leżały masy gruzów. Budowle, które cudem przetrwały wojnę rozebrano, a pozyskane cegły zawożono do Warszawy i Gdańska by odbudować zabytkowe kamienice. W czasie wojny mordowano tutaj wielu ludzi. Świadkowie tych wydarzeń wspominają o tym, że niektóre kobiety wraz ze swoimi dziećmi skakały z Niskiego Mostu, znajdującego się niegdyś przy obecnej starówce, by uchronić siebie i potomstwo od gwałtów i krzywd wyrządzonych przez żołnierzy rosyjskich. Mówiono również o Urzędzie Bezpieczeństwa, z którego słyszano głośne krzyki katowanych ludzi. Ilość ofiar była ogromna. Większość ciał oprawcy wrzucali do wielkich dołów i zakopywali. Nieraz nawet było ich tak wiele, że wykopany dół nie starczał na schowanie wszystkich. Przy dzisiejszych badaniach archeologicznych wciąż odkrywa się nowe szczątki zakatowanych ludzi. Z tego powodu można nazwać to miasto wielkim cmentarzem.To niesamowite, że tak zwyczajne miasto, jakim obecnie jest Elbląg skrywa tak bogatą i jednocześnie drastyczną przeszłość.

          -Owszem, posiada. Niestety, z własnego doświadczenia widzę jak wielu młodych ludzi nie zdaje sobie z tego spawy. Uważają Elbląg za mało wyjątkowe miejsce, bez ciekawej historii. Co prawda miasto to nie posiada własnej kultury. Tworzą je same rodziny napływowe a wszelkiego rodzaju zadedykowane mu święta są stosunkowo młode. Niemniej jednak należy pamiętać o jego świetności sprzed wielu lat, dążyć do jej odbudowania i przekazywania młodym pokoleniom.

          Istotnie należy. Nawiązując do Pana wypowiedzi, chciałybyśmy dowiedzieć się więcej o wspomnianych budynkach i monumentach, których obecnie nie zobaczymy w Elblągu. Czy może Pan wskazać kilka z nich?

          -Tak, mogę. Obecnie na pewno nie zobaczymy kilku pomników, które zdobiły ważniejsze ulice czy parki. Jednym z nich był pomnik znajdujący się na Placu Wolności, pt. Anioł śmierci. Przedstawiał on anioła, składającego wieniec laurowy na głowę poległego żołnierza niemieckiego. Kolejnym takim monumentem był posąg przedstawiający Hermana von Balka - założyciela naszego miasta. Znajdował się na fontannie na Placu Słowiańskim. Został zniszczony ze względu na utożsamianie go z obrazem okrutnego Krzyżaka, krzywdzącego ludzi. Dół fontanny zdobiły niegdyś wyrzeźbione nagie kobiety, co po wojnie zostało uznane jako akt pornograficzny, który należy usunąć. W tym samym miejscu stał Ratusz Nowego Miasta Elbląga, który skrócono o połowę. Był niezwykle pięknym budynkiem, zdobiącym miasto. Warto również wspomnieć o Teatrze Miejskim w Elblągu, mieszczącym się przy ulicy Rycerskiej. Stanowił on chlubę dla miasta, wystawiając ówczesne sztuki. Należy również pamiętać o tym, że około lat 50. niezwykle popularne były kina, takie jak : Syrena, Zamech, Światowid, Orzeł oraz Meduza, z czego do dzisiaj przetrwało tylko jedno. Obecnie nie zobaczymy w Elblągu zamku, wybudowanego w XIII wieku, wcześniej wspomnianego pomnika Ferdynanda Schichaua czy niezwykle ciekawego obiektu, jakim był Pałac należący do Carla Zeisea - zięcia F. Schichaua, leżący na terenie Parku Modrzewia. Pałac charakteryzował się piękną infrastrukturą i wnętrzami. Teren naokoło willi był zadbany i pełen roślinności. Znajdowała się tam również szklana oranżeria i staw. Do dzisiaj ostała się jedynie wieża widokowa, wybetonowane pozostałości po stawie i kilka schodków, prowadzących niegdyś na dziedziniec.

          Wygląda na to, że Elbląg przed wojną obfitował w imponującą ilość atrakcji, czego nie da się o nim powiedzieć w dniu dzisiejszym. Czy wobec posiadanej przez Pana wiedzy na temat Elbląga, jest Pan w stanie wymienić kilka miejsc, które kiedyś pełniły inną funkcję niż obecnie?

          -Jestem w stanie, ponieważ posiadamy tutaj kilka miejsc tego typu. Najbardziej znanym jest m.in. Kościół pw. Świętego Ducha w Elblągu, będący ówcześnie zespołem Szpitala Świętego Ducha, gdzie mieści się obecnie Zespół Biblioteki Elbląskiej. Kolejnym miejscem, które przychodzi mi na myśl jest budynek Szkół Językowych przy ul. Królewieckiej, tzw. Regent, gdzie w latach 1945-1954 funkcjonował Powiatowy Urząd Bezpieczeństwa w Elblągu. Przetrzymywano i torturowano tam polskich patriotów. Ludzie nazywali to katownią, ze względu na bestialskie czyny, które miały w nim miejsce. Nieco inną funkcję niż obecnie pełniło dawniej także I Liceum Ogólnokształcące w Elblągu, ponieważ funkcjonowało jako Gimnazjum Żeńskie im. Cesarzowej Augustyny Wiktorii.

          Bardzo dziękujemy za tak wyczerpujące odpowiedzi. Jeśli to możliwe, czy mogłybyśmy zadać Panu jeszcze kilka, drobnych pytań?

          -Cała przyjemność po mojej stronie. I jak najbardziej, proszę je zadać.

          Jakie miejsca w Elblągu, według Pana, są ważne i ciekawe?

          - Uważam, że miejscem ważnym i ciekawym z pewnością jest Elbląska Starówka i Katedra św. Mikołaja, którą dość często odwiedzają turyści. Na pewno jest nim także przystań kajakowa. Osobiście bardzo lubię to miejsce, bo w młodości często z niego korzystałem. Zaliczyłbym tutaj także Kolej Żuławską i Kanał Elbląski. No i oczywiście Bażantarnię i wszelkiego rodzaju parki.

          Które miejsca w Elblągu uważa Pan za zaniedbane i zapomniane lub wiąże się z nim jakiś problem?

          -Takim miejscem jest muszla koncertowa w Bażantarni i amfiteatr w Parku Dolinka. Kiedyś organizowano tam dużo imprez, lecz obecnie stoi to bez użytku i niszczeje. Zaniedbana według mnie jest także dzielnica przy ulicy Bema i Grunwaldzkiej. Problem wiąże się na pewno z zaniedbaniem parków, na przykład Parku Modrzewia, gdzie zapomniano o istniejącym niegdyś pałacu. Niszczeje tam również roślinność, która powinna być w lepszym stanie. Problemem jest też to, że Elbląg stracił życie. Nie ma już na mieście tylu ludzi, co kiedyś. Stare Miasto praktycznie zamarło. Nie spotyka się tam już wielu osób.

          To będzie już ostatnie pytanie. Jakie zna Pan miejsca w naszym mieście, z którymi wiąże się ciekawa historia?

          -Ciekawe historie wiążą się z Niskim Mostem, o którym padło kilka słów związanych z samobójstwami spanikowanych kobiet z dziećmi i na pewno historie o krzykach cierpiących ludzi, zamkniętych w budynku UB, o których też było wspomniane.

          Dobrze. W takim razie to wszystko. Serdecznie dziękujemy za wywiad i wyczerpujące odpowiedzi na wszystkie z zadanych pytań.

          -Ja również dziękuję.

          Wywiad przeprowadziły:

          Wiktoria Majewska,

          Martyna Kolasa

          z klasy IIb

        • WYNIKI KONKURSU „NIEPODLEGŁA NA AFISZU”

        • 18.06.2018
        • Konkurs Niepodległa na afiszu” jest jednym z komponentów projektu „Młodzież wierna tradycjom niepodległości” realizowanego pod patronatem Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy przez III Liceum Ogólnokształcące im. Jana Pawła II w Elblągu i Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu.

          Konkurs poświęcony 100-leciu odzyskania niepodległości przez Polskę skierowany był do uczniów i nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjów z Elbląga i okolic. Komisja konkursowa, w której skład wchodził przewodniczący Łukasz Kogut, konsultant W-M ODN w Elblągu, Beata Orzech, dyrektor III LO w Elblągu, Teresa Rakowska, nauczyciel III LO w Elblągu oraz Irena Poździech, konsultant W-M ODN w Elblągu, wyłoniła zwycięzców.

          W kategorii szkół podstawowych nagrody otrzymają:

          I miejsce Klara Bielawska z kl. VII Szkoły Podstawowej nr 19 pod opieką Pani Małgorzaty Osinski

          II miejsce Zuzanna Karpińska z kl. VI Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu pod opieką Pani Ewy Skorupskiej

          III miejsce Oliwia Adamowska z kl. V Szkoły Podstawowej nr 19 pod opieką Pani Małgorzaty Osinski

          III miejsce Paweł Łaszkiewicz z kl. VII Szkoły Podstawowej nr 12 pod opieką Pani Iwony Kulmaczewskiej

          W kategorii gimnazjum nagrody otrzymają:

          I miejsce Kinga Rychter z kl. III Gimnazjum nr 1 pod opieką Pani Marty Ligockiej

          II miejsce Julia Dowgwiłło z kl. II Gimnazjum nr 2 pod opieką Pani Katarzyny Lipińskiej-Szadziul

          III miejsce Weronika Szał z kl. III Gimnazjum nr 1 pod opieką Pani Marty Ligockiej

          Wyróżnienia przyznano:

          Szymonowi Abramowskiemu z kl. IV Szkoły Podstawowej nr 15 pod opieką Pani Marty Kaczmarek

          Igorowi Turkowskiemu z kl. V Szkoły Podstawowej nr 9 pod opieką Pani Marty Ligockiej

          Markowi Szczepańskiemu z kl. VI Szkoły Podstawowej nr 19 pod opieką Pani Małgorzaty Osinski i Aleksandry Nowik

          Magdzie Leśnej z kl. VII Szkoły Podstawowej nr 12 pod opieką Pani Iwony Kulmaczewskiej

          Julii Łukaczyk z kl. VII Szkoły Podstawowej nr 19 pod opieką Pani Aleksandry Nowik

        • DEBATA O STOSUNKACH POLSKO-ROSYJSKICH

        • 17.06.2018
        • W tym roku, w ramach obchodów Dnia Języka Rosyjskiego,po raz pierwszy w naszej szkole odbyła się debata poświęcona relacjom polsko-rosyjskim: Polska-Rosja. Im bliżej, tym dalej ? Do dyskusji zaprosiliśmy ekspertów zajmujących się naukowo Rosją i pracujących na co dzień z językiem rosyjskim: dr Barbarę Kozak z Instytutu Słowiańszczyzny Wschodniej UWM w Olsztynie i dra Michała Glocka – absolwenta stosunków międzynarodowych UMK w Toruniu i pasjonata rosyjskiej floty morskiej.

          Podczas pierwszej części debaty zaproszeni goście skomentowali wyniki ankiet o stosunkach polsko-rosyjskich, która została przeprowadzona pod koniec kwietnia br. wśród 162 uczniów liceum i gimnazjum (Link do ankiety: https://bit.ly/2Jvkj7v). Eksperci starali się, m. in. obalić część stereotypów o Rosji i Rosjanach, funkcjonujących w świadomości młodych ludzi, a w szczególności stereotyp „Rosji wiecznie pijanej”, który okazał się dominującym w wynikach ankiet. Padło również pytanie o stan obecnych stosunków polsko-rosyjskich, które w ankietach prawie połowa uczniów określiła jako średnie. Jak stwierdziłpesymistycznie dr M. Glock, stan naszych relacji z Rosją jest na danym moment zły i jedynie merytoryczny dialogi polskich władz z rosyjskimi pozwoli na osiągniecie stanu neutralnego. Jednakże, jak podkreśliła dr Barbara Kozak,relacje polsko-rosyjskie powinniśmy rozpatrywać na kilku płaszczyznach, np. w ramach współpracy naukowej ośrodków akademickich w Polsce i Rosji, te relacje prezentują się naprawdę dobrze. W drugiej części debaty padło pytanie o współpracę kulturową z Rosją i Obwodem Kaliningradzkim. Dowiedzieliśmy się, m. in., iż na tym polu współpraca Polski z Rosją również wygląda całkiem nieźle, o czym świadczy organizowany corocznie Festiwal Filmów Rosyjskich „Sputnik nad Polską” oraz Festiwal Filmów Polskich „Wisła” w Moskwie, jak również wiele akcji i działań odbywających się w sieci (np. vlogerzy z Kaliningradu prezentujący w Internecie walory naszego miasta, tj. Elbląga). W trzeciej części spotkania nasi eksperci odpowiedzieli na wybrane pytania przygotowane przez uczniów liceum: Jak Rosjanie postrzegają Polaków ? Czy mieszkańcy Rosji są zadowoleni z obecnej władzy?Dlaczego w Rosji wiele osób popada w nałogi, np. w alkoholizm ?

          Mamy nadzieję, że dzięki naszej dyskusji udało się obalić przynajmniej część stereotypów i uprzedzeń dotyczących Rosji i Rosjan.

          Anna Tokarewicz, Krzysztof Sawicki

        • WARTO WSZYSTKO ROBIĆ W ŻYCIU Z PASJĄ !

        • 07.06.2018
        • 5 czerwca w auli naszego liceum wykładem doktoranta WPiA UG, Pana Piotra Zielińskiego zakończyliśmy rok szkolno-akademicki 2017/18. Droga do kariery nie jest prosta, na sukces trzeba zapracować, czasami bardzo ciężko! Pan Piotr Zieliński jest tego przykładem.

          To postać wyjątkowa, niezwykle uzdolniona. Jego kariera studencka i naukowa to pasmo sukcesów-zaangażowanie w pracę studenckich kół naukowych, fundacji liczne stypendia naukowe m.inn. dziekana, rektora WPiA, Nagroda Czerwonej Róży dla najlepszego studenta Wybrzeża ( samochód osobowy toyota yaris), prestiżowa Nagroda Miasta Gdańska Dla Młodych Naukowców im. J. Uphagena ( 2018 r.). To dla nas zaszczyt, że byliśmy uczniami a w przyszłości może zostaniemy studentami Pana P. Zielińskiego. Dziękujemy i liczymy na dalszą współpracę kl. 2a.

        • WARSZTATY Z DIETETYKIEM

        • 28.05.2018
        • Jakie są zalety zdrowej diety przekonała się klasa Ic, która uczestniczyła w warsztatach z dietetykiem prowadzonych przez Panią Agnieszkę Kopczyńską – naszą absolwentkę. Zajęcia odbywały się po 3 razy w semestrze. Jako przyszli lekarze uczniowie podjęli różnorodną tematykę zajęć. Klasa rozpoczęła od analizy własnych jadłospisów oraz zasad zdrowego odżywiania. Kolejny wykład obejmował temat węglowodanów, białek i tłuszczy, a także komponowania posiłków według tzw. dobrych zasad zdrowego gotowania.

          Na zajęciach każdy wyliczał swoje BMI, PPM, następnie starał się dopasować dietę do swoich potrzeb, tak aby samodzielnie ocenić swoje zapotrzebowanie kaloryczne.

          W kolejnym semestrze uczniowie przypatrywali się wpływom cukru i substancji słodzących na organizmy, a także poznawali ich zdrowsze zamienniki. Były również podejmowane tematy żywienia, a aktywności fizycznej i psychologii w odżywianiu.

          Zajęcia bardzo wpłynęły na młode umysły, wielu z nich podjęło próbę zmian swoich diet i rozpatrywania zdrowego stylu życia. Zachęcamy wszystkich do tego typu pogadanek i dbania o siebie.

          Uczennice klasy Ic:

          Ewelina Jureko

          Julia Jarosz :)

        • ŚLADAMI PACJENTA

        • 25.05.2018
        • Klasa 1c wraz z wychowawcą Panią Iwoną Stando, 9 maja wybrała się do elbląskiego oddziału radioterapii. Zostaliśmy oprowadzeni po oddziale tak, jak przyjmowani są pacjenci. Byliśmy w salach, gdzie robi się specjalistyczne maski, badania. Poznaliśmy kilku lekarzy oraz pielęgniarki, które tam pracują. Dzięki nim mogliśmy lepiej zrozumieć losy pacjentów chorych na raka i poznać sposoby ich leczenia.

          Na koniec klasa odwiedziła pacjentów, co było bardzo wzruszającym przeżyciem zarówno dla nas jak i chorych. Po odwiedzinach wszyscy rozeszli się do domów z nowymi doświadczeniami. Dzięki temu mamy teraz świadomość, że mimo iż rak to poważna i ciężka choroba , to trzeba z nią walczyć, by wygrać.

        • TYDZIEŃ KONSTYTUCYJNY W III LO

        • 24.05.2018
        • 08 czerwca 2018 r. w godz. 9.00-11.00, w auli naszej szkoły odbędzie się spotkanie uczniów kl. 1a,1b i 2a z prawnikami w ramach V edycji Tygodnia Konstytucyjnego w Polsce, organizowanego przez Stowarzyszenie im. Prof. Zbigniewa Hołdy.

          Celem projektu jest zwrócenie uwagi uczniów gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych na praktyczny wymiar obowiązywania Konstytucji i działalności Trybunału Konstytucyjnego. Zależy nam na tym, aby w przystępny i interesujący sposób pokazać, że problematyka konstytucyjna ma bezpośredni wpływ na codzienne życie każdego z nas. W ramach Tygodnia Konstytucyjnego chcemy promować świadome obywatelstwo i zachęcać młodych ludzi do większego zainteresowania się sprawami publicznymi.

          Koło Historyczno- Społeczne , Zapraszamy

        • ORIENTEERING NA MEDAL

        • 18.05.2018
        • W Bażantarni 15 maja 2018r odbył się Finał Wojewódzki Licealiady w Drużynowych Biegach na Orientację. Organizatorem zawodów był ESZS oraz elbląskie stowarzyszenie „Gryf”. W zawodach wystartował osiem zespołów w tym nasze szkolne dwie drużyny, damska i męska. Chłopcy w zawodach zajęli drugie miejsce a dziewczęta przybiegły na czwartej pozycji z niewielką stratą do podium.

          Orienteering jest dyscypliną nieolimpijską, w której zawodnik, posługując się mapą i kompasem, ma za zadanie w jak najkrótszym czasie przebiec określoną trasę wyznaczoną w terenie odszukując punkty kontrolne. Przebieg pomiędzy punktami kontrolnymi jest dowolny i właśnie wybór wariantu przebiegu stanowi istotę biegu na orientację. Nawigowanie sprawia wiele trudności, a odszukiwanie punktów nie jest łatwe.

          Warunkiem sklasyfikowania uczestnika zawodów jest potwierdzenie w zadanej kolejności wszystkich punktów kontrolnych. Sprawdzanie obecności na danym punkcie kontrolnym odbywa się standardowo za pomocą karty startowej, a obecnie chipa.

          Bardzo miło jest zaprezentować nasze zespoły w większości to uczniowie klasy IA, najpierw medaliści: Dominik Godlewski, Jakub Wojtaszek, Michał Ząbek i Łukasz Chadaj ID– „brawo chłopaki” oraz dziewczęta: Julia Typańska, Natalia Nowakowska, Amelia Piotrak i Marta Wakeć.

          Gratulacje!!! WM.

        • STOP AFERZE W BIOSFERZE

        • 16.05.2018
        • Uczennica naszej szkoły Ewelina Jureko z klasy Ic zdobyła III miejsce w Wojewódzkim Konkursie „Ziemia – planeta życia” w kategorii poezja. Był to jeden z konkursów o tematyce ekologicznej organizowanych przez Warmińsko-Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu – Elbląskie Centrum Edukacji Ekologicznej.Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem „Klimatyczno-ekologiczne dylematy XXI wieku. Stop aferze w biosferze”. Uroczyste podsumowanie i wręczenie nagród odbyło się 11 maja na Forum Młodych Ekologów w W-MODN w Elblągu.

          Serdeczne gratulacje!

          Ewa Trykowska-Łukaszewicz

      • MŁODZI W AKCJI
        • MŁODZI W AKCJI

        • 11.05.2018
        • W ramach programu „Młodzi w Akcji”, uczniowie klasy IIc Maciej Orzechowski i Radosław Przeździecki przygotowali ankietę dotyczącą funkcjonowania Elbląga.

          Zadaniem było poznanie miejsc w przestrzeni lokalnej:

          - ważnych dla mieszkańców i mieszkanek,

          - zapomnianych,

          - miejsc, które kiedyś pełniły inną funkcję niż obecnie,

          - miejsc ważne i ciekawe dla uczniów, ich kolegów i koleżanek,

          - miejsc zaniedbanych,

          - miejsc, z którymi wiąże się ciekawa historia,

          - miejsc, z którymi wiąże się jakiś problem.

          http://zdjecia.interia.pl/galeria,gcsi,54DD02A6CDFCB344713BFB7FD02789443976A430#/

          Uczniowie naszej szkoły realizują program wraz z Centrum Edukacji Obywatelskiej w partnerstwie z Fundacją Banku Zachodniego WBK oraz Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności w ramach programu Szkoła Ucząca Się.

          Agnieszka Krzywdzińska

        • MEDALOWE SZACHY

        • 08.05.2018
        • 25 kwietnia w Elblągu odbyła się Licealiada w szachach. Naszą szkołę reprezentowało sześciu uczniów: Karolina Bierkowska, Aneta Szpuga, Karol Lange, Dominik Godlewski, Bartłomiej Kucewicz i Mateusz Szot. Drużynowo zajęliśmy 2 miejsce, zaś indywidualnie - w szachach dziewcząt pierwsze miejscezajęła Aneta Szpuga, zaś drugie miejsce zdobyła Karolina Bierkowska, a w szachach chłopców drugie miejsce zajął Karol Lange.

          Serdecznie gratulujemy naszym zawodniczkom i zawodnikom!!!

          Aneta Szpuga, IIb

        • POLA NADZIEI 2018

        • 26.04.2018
        • Człowiek tyle jest wart, ile może dać drugiemu człowiekowi - św. Jan Paweł II.

          21 kwietnie 2018 roku wolontariusze z klasy Ic i II c uczestniczyli w corocznej akcji Żonkilowe Pola Nadziei. Akcja, organizowana przez Hospicjum Elbląskie już od 14 lat, ma na celu gromadzenie środków niezbędnych do opieki nad ciężko chorymi pacjentami. Jednak celem akcji Pola Nadziei jest nie tylko zbiórka pieniędzy, ale także edukacja, uwrażliwianie ludzi, poprzez zwrócenie uwagi na piękną ideę opieki hospicyjnej. Hospicja to miejsca, w których ludzie z wielkim zaangażowaniem otulają swoją opieką chorych i cierpiących, a także ich bliskich.

          Dziękuję młodzieży naszej szkoły za wrażliwość, serce i bezinteresownie poświęcony czas.

          Ewa Piwcewicz

        • Po co komu wolontariat ?

        • 27.04.2018
        • W dniu 24.04.2018 r ( wtorek ) przedstawiciele uczniów - wolontariuszy naszej szkoły, Gabrysia Mirecka IIc, Paula Hoppe IIc, Weronika Kusik IIc , Kamila Mańkowska Ib, Wiktoria Czapniewska Ib, uczestniczyli w II konferencji organizowanej przez ZSISiU w Elblagu pod tytułem "Po co komu wolontariat?"

          Przedstawiciele instytucji elbląskich współpracujących z wolontariuszami przedstawili obszary w jakich wolontariusz może wspierać swoją pomocą podopiecznych Hospicjum " Niezapominajka" Miejski Dom Pomocy Społecznej, PCK, Dom Starców . na konferencji odbyło się równiez podsumowanie konkursu " Wiedzy o wolontariacie", który wygrała wśród szkół ponadgimnazjalnych uczennica naszej szkoły , kl.Ib Kamila Mańkowska GRATULUJEMY!!!

          Zapraszamy wszystkich chętnych do przystąpienia w szeregi naszego Szkolnego Klubu Wolontariatu!!!

        • AUSTRIA 2018

        • 24.04.2018
        • Dziewiąte i zarazem ostatnie spotkanie w ramach obecnego programu Erasmus+ ‘Small towns in Europe – sharinginnovativepractices’. Tematem przewodnim było przyciąganie biznesu do turystyki.

          Przed wyjazdem uczestnicy: Artur NowaczykMaks Terebus i Oskar Błaszczyk przygotowali się merytorycznie do spotkania. Odwiedzili interesujące z punktu widzenia turysty punkty w Elblągu i Fromborku, określili zakres oferty i pomocy udzielanej w biurach informacji, zakres i jakość usług hotelarskich oraz gastronomicznych, znajdując pozytywy oraz słabsze strony. Efektem był esej umieszczony na stronie programu a także przygotowany krótki film.

          Przebieg spotkania

          16 kwietnia

          Wylecieliśmy samolotem Lufthansy z Gdańska do Monachium. Dzięki 45 minutowemu spóźnieniu już po wylądowaniu, po odebraniu bagażu już bez samotnego czekania, spotkaliśmy się z koordynatorem programu, Peterem Behamem przy bramce przylotów i mogliśmy zostawić bagaż w oczekującym nas autobusie. Potem cieszyliśmy się atrakcjami ogromnego lotniska aż do czasu przylotu wszystkich grup. Przejazd autokarem do Schaerding nad rzeką Inn trwał około 2 godziny. Przy szkole nastąpiło spotkanie z goszczącymi nas partnerami, a nauczyciele odjechali do hotelu.

          17 kwietnia

          Szkoła rozpoczyna zajęcia wcześnie jak na nasze warunki, czyli o 7.30. Pierwszym punktem działania były warsztaty w sali komputerowej, w czasie których odpowiadaliśmy na przygotowane wcześniej punkty, przekazując wiedzę na zaproponowane wcześniej tematy. Wspierali nas w tym nasi austriaccy partnerzy: Fabian, Alexandra i Laura. W międzyczasie mieliśmy możliwość zwiedzenia budynku, który jest znacznie nowocześniejszy i przestronny od naszego oraz wysłuchaliśmy krótkiej informacji o zasobach turystycznych miasta i regionu wygłoszonej przez przedstawiciela lokalnej firmy turystycznej.

          O 11 spotkaliśmy się w zabytkowym ratuszu z przedstawicielem burmistrza, który opowiedział o mieście jako atrakcji turystycznej, zostaliśmy także poczęstowani bardzo smacznymi kanapkami. Następnie ruszyliśmy na około godzinny spacer po mieście z przewodnikiem, panem Josefem. Schaerding ma historię sięgającą początków 9 wieku po Chrystusie, w średniowieczu było bardzo ważnym i bogatym miastem kontrolującym handel solą. Obecnie, przepięknie odnowione, jest prawdziwą perełką.

          Końcowym punktem programu zwiedzanie lokalnego, dużego browaru Baumgartner. W dwóch grupach obejrzeliśmy część procesu produkcyjnego w halach i specjalnych pomieszczeniach, gdzie do prezentacji wykorzystuje się najnowszą technikę audiowizualną (w tym 3D). Browar jest jednym z większych pracodawców a jego piwo ceni się nie tylko w Europie.

          18 kwietnia

          Środa rozpoczęła się od dalszej pracy grupowej nad przygotowywanym projektem.

          Nasi przedstawiciele jako pierwsi wykonali zadanie, a zawartość tekstowa była jedną z najbogatszych. Informacje opublikowano na stronie www.smallcities.eu. Po zakończeniu warsztatów autokarem udaliśmy się do pobliskiego, niemieckiego Passau, na krótką wycieczkę, połączoną z informacją, w jaki sposób to ex rzymskie miasto

          przyciąga inwestorów.

          Zwiedziliśmy między innymi przepiękną katedrę, przeszliśmy przez Stare Miasto na przystań, skąd popłynęliśmy wycieczkowcem Dunajem i rzeką Inn. Po krótkim czasie wolnym wróciliśmy do Schaerding.

          19 kwietnia

          W czwartek zaczęliśmy spotkaniem w auli szkoły z przedstawicielami lokalnych władz, izb turystycznych, mediów.

          Okazją było zakończenie nie tylko pobytu w Schaerding ale także praktyczne zakończenie ostatniego spotkania w ramach tej edycji programu Erasmus+. Wystąpiła między innymi Dyrektor Szkoły, Burmistrz Schaerding i wielu oficjeli, a następnie nauczyciele – koordynatorzy z każdego z 9 krajów uczestniczących. Szczególne serdeczne słowa skierowaliśmy do naczelnego koordynatora programu, Petera Behama z Austrii, który także kończy pracę jako nauczyciel.

          Zapakowaliśmy się następnie do autokaru i ruszyliśmy do Salzburga – miasta Mozarta i wspaniałych zabytków.

          Pogoda dopisywała, a wiosna uczyniła Austrię i południowe Niemcy krainą świeżej zieleni i cudownych kwiatów. W Salzburgu pierwszym punktem było spotkanie w prywatnej szkole turystyki w Klessheim, gdzie wysłuchaliśmy wykładu jej dyrektora, na temat kształcenia kadr dla turystyki (absolwenci są bardzo cenieni w całej Europie) i w szkole zjedliśmy lunch, przygotowany i podany przez uczniów. Następnie przejechaliśmy do centrum.

          Pierwszym zwiedzanym obiektem był zamek, do którego dostaliśmy się kolejką górską. Następnie, w czasie wolnym zwiedzaliśmy zabytki i robiliśmy drobne zakupy, przeciskając się między tłumami turystów. Ostatnim punktem programu był przejazd do niemieckiego Bad Reichenhall, gdzie w hotelu spędziliśmy dwie noce.

          20 kwietnia

          Rankiem, po śniadaniu wyruszyliśmy bawarską drogą alpejską w kierunku Wattens pod Insbruckiem. Droga pomiędzy pionowymi, ośnieżonymi szczytami sięgającymi 2000 metrów wysokości była niezapomnianym wrażeniem. Światowej sławy producent kryształów, firma Swarowsky, zatrudnia około 30 tys pracowników, a w Wattens wybudowała park rozrywki: SwarowskyCristal World.

          Przechodząc przez kilkanaście pomieszczeń, wypełnionych dziełami sztuki, nowoczesnymi instalacjami, ruchomymi obrazami robi niesamowite wrażenie. Można tu także kupić przepiękną biżuterię i pamiątki w cenach możliwych dla każdej kieszeni. Na zewnątrz zaś znajduje się park wypełniony połyskującymi w słońcu, krystalicznymi instalacjami.

          Po wrażeniach u Swarowskiego ruszyliśmy do najmniejszego miasta w Austrii, Rattenbergu na lunch (oczywiście sznycel po wiedeńsku), a potem nad jezioro Chiemsee by popłynąć statkiem. Po drodze zatrzymał nas wyścig kolarski, w którym uczestniczyli zawodnicy polskiego zespołu CCC. Odstawszy swoje w korku na autostradzie, pełni wrażeń wróciliśmy do hotelu, by powoli żegnać się z innymi ekipami.

          21 kwietnia

          Wczesny wyjazd z hotelu na lotnisko w Monachium. A tam przykra niespodzianka – serwery Lufthansy nie zarejestrowały naszego poniedziałkowego przylotu i zarówno w automatach do odprawy jak i na stanowiskach po prostu nas nie było. Wędrując po lotnisku w poszukiwaniu wyjścia z sytuacji, w końcu po półtorej godzinie „odnaleziono” nas i mogliśmy się odprawić. Dalszy lot i przejazd do Elbląga przebiegał bez zakłóceń.

          Ostatni etap programu (shorttimevisits) był w mojej ocenie także najlepiej przygotowanym i najatrakcyjniejszym. Wiele pracy merytorycznej, wspaniałe miejsce, cudowna pogoda i niezwykle przyjaźni i gościnni ludzie sprawili, że Austria wywarła na nas niezapomniane wrażenia. Cały trzyletni program zakończył się wielkim sukcesem, uczestnictwem blisko 50 uczniów i nauczycieli Naszej Szkoły, nową wiedzą i umiejętnościami a także otwarciem nowych horyzontów.

          Teraz zaś czekamy, na akceptację nowego, dwuletniego programu w gronie 5 państw.

          Tomasz Stężała

        • Unihokej na medal

        • 25.04.2018
        • W piątek odbył się finał Licealiady w rozgrywkach unihokeja, w którym uczestniczyły dwie drużyny III LO. Zawody odbywały się w sali IV LO , a mecze rozgrywane były naprzemiennie- drużyny dziewcząt i drużyny chłopców.

          Można było podziwiać grę najlepszych drużyn unihokeja tegorocznej Licealiady. Szybka, dynamiczna gra ,jaką jest unihokej, dostarczała dużo emocji.

          Uczniowie naszej szkoły walczyli dzielnie i osiągnęli następujące wyniki:miejsce III i brązowy medal uzyskała drużyna męska III LO w składzie: Adrian Komoń, Jakub Weiss, Jakub Hryciuk, Kacper Baranowski, Kacper Kądziołka, Jakub Pańczuk, Jeremiasz Zalewski, Mateusz Ryś i Kacper Marynowski.

          Dziewczęta po zaciętej grze uplasowały się ostatecznie na IV miejscu .Nasze zawodniczki to : Karolina Depka, Marcela Ozga-Zajło, Ola Wolowska, Gabrysia Mirecka, Weronika Kusik, Weronika Cichocka, Agata Kowalewska, Ola Jabłonka, Daria Wójcik, Kinga Smułka i Amelia Piotrak.

          Reprezentantom naszej szkoły dziękujemy za zaangażowanie . Gratulacje!

          WM.

        • DZIEŃ ZIEMI 2108

        • 25.04.2018
        • Głównym punktem tegorocznych obchodów Dnia Ziemi w III Liceum Ogólnokształcącym była konferencja naukowa z udziałem wykładowców Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie.

          Uczestnicy wysłuchali trzech interesujących wykładów:

          - dr hab. Stanisława Czachorowskiego, prof. UWM - „Bioróżnorodność i biotechnologia czyli o maści czarownic do latania i leśnych tulipanach”

          - dr Pawła Loro - „Tajemnice Antarktyki”

          - dr Grzegorza Panasiewicza - „Biolog molekularny – współczesny Sherlock Holmes”

          Słuchając przedstawionych wykładów, młodzież poszerzyła swoją wiedzę o zagadnienia dotyczące: roli bioróżnorodności w zachowaniu naturalnych siedlisk na Ziemi, możliwości wykorzystania wiedzy botanicznej w ziołolecznictwie, kosmetyce i gastronomii oraz biologii molekularnej w kryminalistyce. Duże zainteresowanie uczestników wzbudziła relacja z pobytu dr Pawła Loro na Antarktydzie.

          W konferencji uczestniczyli uczniowie III LO, Zespołu Szkół nr 2 oraz VII klas szkół podstawowych: SP nr 6, SP nr 21, SP nr 12, SP nr 1.

          Ewa Piwcewicz

        • PODSUMOWANIE PROJEKTU ERASMUS+ DLA NAUCZYCIELI

        • 23.04.2018
        • 7 krajów w 2 miesiące, w tym 35 dni intensywnego szkolenia, takie możliwości daje europejski program Erasmus+ KA 1 Mobilność edukacyjna. W ramach projektu „Rozwój zawodowy i metodyczny nauczycieli” sześciu nauczycieli języków obcych (angielskiego, włoskiego, hiszpańskiego i rosyjskiego) oraz nauczycielka matematyki z naszej szkoły w okresie od końca stycznia do końca marca br. doskonaliło swój warsztat metodyczny w zaprzyjaźnionych placówkach edukacyjnych w 7 niewielkich miastacheuropejskich: Schaerding w Austrii, Hillerod w Danii, Bilbao w Hiszpanii, Breukelen w Holandii, Alzey w Niemczech, Hoyanger w Norwegii i Ronneby w Szwecji.

          Każda ze szkół goszczących miała za zadanie zorganizowanie 6-dniowego kursu/szkolenia metodycznego, które nie tylko pozwoliłoby wzbogacić warsztat pracy nauczycieli o nowe metody i techniki pracy, ale również dałoby możliwość zapoznania się ze sposobami pracy w klasach wielopoziomowych oraz z metodami indywidualizowania pracy z uczniem z deficytami rozwojowymi. Warto dodać, iż każde szkolenie zakładało również integrację międzykulturową, m. in. poprzez udział w prelekcjach, nieformalnych spotkaniach oraz zwiedzanie i wycieczki, pozwalające na zapoznanie się z lokalna kulturą i tradycjami. Na ile zatem szkolenia spełniły oczekiwania nauczycieli, uczestniczących w projekcie? O to spytaliśmy się kilku uczestników projektu, którzy podzielili się z nami swoimi wrażeniami z pobytu w zagranicznych placówkach.

          Agnieszka Bronś (przebywała na szkoleniu „Wykorzystywanie narzędzi ICT w nauczaniu j. obcego” w szkole RSG Broklede w Breukelen w Holandii):Swój udział w szkoleniu oceniam bardzo wysoko – możliwość porównania swoich metod i technik pracy, wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami, a także sprawdzenie swoich kompetencji w zagranicznej szkole to bezcenne doświadczenie. To co szczególnie mnie zainteresowało, to praca metodą projektu i współpraca międzyprzedmiotowa nad wspólnym projektem. Chciałabym to zainicjować w naszej szkole.

           

          Anna Tokarewicz (odbyła szkolenie „Indywidualizacja nauczania języków obcych z wykorzystaniem TIK” w szkole Høyanger Vidaregåande Skule w Norwegii):Szkolenie spełniło w pełni moje oczekiwania. Zarówno pod względem merytorycznym, tj. świetnego przygotowania prowadzących oraz dopasowania przekazywanych treści do realnych warunków panujących w szkole, jak również pod względem organizacyjnym – koordynator projektu zadbał o różnorodność zajęć i lekcji, w których mogłam uczestniczyć (m. in. specjalne zajęcia kulturowo-językowe przeznaczone dla imigrantów z Syrii i krajów afrykańskich, zajęcia językowe, z zakresu psychologii oraz nauk przyrodniczych). Pobyt w Norwegii dał mi możliwość zetknięcia się z zupełnie nie znaną mi do tej pory mentalnością i kulturą skandynawską, pozwolił mi także podwyższyć kompetencje językowe w zakresie języka angielskiego, którym nie posługuję się na co dzień.

          Ida Szyrejko-Micota (odbyła kurs ‘Vision and Mission – The Modern School’ w szkole BG/BRG/BORG Schärding w Austrii): Szkolenie spełniło moje oczekiwania, oprócz interesujących lekcji języka niemieckiego i angielskiego, które miałam okazję obserwować zapoznałam się z systemem szkolnictwa Austrii oraz metodami nauczania. Miałam okazję wymienić doświadczenia z kolegami nauczycielami poznać nowe, ciekawe zasoby multimedialne wykorzystywanie na lekcjach oraz zwiedzić piękne, historyczne miejsca. Niewątpliwie była to również świetna okazja na konwersację w języku niemieckim z rodowitymi użytkownikami tego języka.

          Małgorzata Kujawska (odbyła szkolenie „Nauczanie matematyki z wykorzystaniem narzędzi ICT i metody CLIL” w szkole Elisabeth-Langgässer-Gymnasium w Alzey w Niemczech):Podczas szkolenia w Elizabeth Langgasser Gymnasium brałam aktywny udział we wszystkich proponowanych formach zajęć. Oprócz tradycyjnych lekcji takich jak matematyka, fizyka, j. ojczysty i in., były to również zajęcia w obozie koncentracyjnym w Osthofen. Niezbędne do tego było podniesienie kompetencji z zakresu znajomości języka niemieckiego. Ciekawą obserwacją było częste odwoływanie się nauczycieli do lokalnych przykładów, krótkich doświadczeń poprzedzających zasadniczy temat lekcji, a nawet dramy na niemal wszystkich przedmiotach i poziomach nauczania. Oprócz tego zostałam zapoznana z metodą CLIL stosowaną w tamtejszej szkole. Metoda ta jest zintegrowanym nauczaniem przedmiotowo-językowym (…).

        • Wycieczka do Warszawy

        • 19.04.2018
        • 13 kwietnia 2018r. wraz z Gimnazjum nr 6 w Elblągu udaliśmy sie do Warszawy.

          Pod opieka p. Małgorzaty Kujawskiej i p.Krzysztofa Sawickiego odwiedziliśmy wiele ciekawych miejsc m.in.:

          -Pomnik Młodego Powstańca

          -Katedrę św. Jana oraz kryptę

          -Pałac Kultury i Nauki

          -warszawską starówkę.

          Główną atrakcją wycieczki była wizyta w Sejmie. Dowiedzieliśmy się tam wiele informacji o funkcjonowaniu tego miejsca i pracy posłów.

          Wycieczka ta pozwoliła nam poszerzyć swoje horyzonty i zdobyć cenną wiedzą. Wyprawa ta pozostanie dla nas miłym wspomnieniem.

          Zofia Piórkowska

  • Aktualności

    • ZAPRASZAMY NA DRZWI OTWARTE 28 MAJA 2025 R.
    • KUŹNIA NA ANS
    • WARSZTATY SCENARIUSZOWE
    • UDZIAŁ UCZNIÓW KLASY 2D W OBCHODACH ROCZNICY WYZWOLENIA KL STUTTHOF
    • NOWA STREFA CISZY I RELAKSU NA III PIĘTRZE
    • ELBLĄSKIE OBCHODY KONSTYTUCJI 3 MAJA 1791
    • KONSTYTUCJA 3 MAJA
    • UCZNIOWIE KLAS 2A I 2E NA 23. TORUŃSKIM FESTIWALU NAUKI I SZTUKI
    • KLASA 1B I 2E NA "POCZĄTKU POLSKI"!
    • PRZERWIJMY KRĄG PRZEMOCY!