• EDUKACJA PRZEZ FILM - KLASY ARTYSTYCZNO - MEDIALNE ODKRYWAJĄ MOC DOKUMENTU KOMUNIA
        • EDUKACJA PRZEZ FILM - KLASY ARTYSTYCZNO - MEDIALNE ODKRYWAJĄ MOC DOKUMENTU KOMUNIA

        • 30.10.2024
        • Dziś klasy 2a i 3a w Kinie Światowid zainaugurowały program Edukacji Młode Horyzonty, rozpoczynając od seansu filmu Komunia z 2016 roku.

          Ten poruszający dokument ukazuje życie 14-letniej Oli, która - w obliczu trudnych warunków rodzinnych - przedwcześnie wchodzi w dorosłość. Dziewczyna nie tylko troszczy się o dom, zajmuje ojcem i niepełnosprawnym bratem, ale też podejmuje próbę zbudowania na nowo więzi z oddzielnie mieszkającą matką. Nadzieją Oli staje się nadchodząca komunia święta jej 13-letniego brata, Nikodema. To właśnie wokół przygotowań do tej uroczystości Ola koncentruje swoje wysiłki, wierząc, że uda jej się stworzyć okazję do rodzinnego spotkania i ponownego zbliżenia.

          Komunia to historia o sile nadziei i wytrwałości, ale też o ciężarze, jaki czasem spada na barki najmłodszych, gdy dorośli z różnych przyczyn zawodzą.

          Edukacja filmowa to cenny element rozwoju młodych ludzi. Kontakt z kinem poszerza horyzonty, uczy empatii i pozwala spojrzeć na świat oczami innych. Poprzez historię bohaterów takich jak Ola, uczniowie uczą się zrozumienia dla różnych życiowych doświadczeń i wrażliwości na problemy społeczne. Film dokumentalny dodatkowo pomaga zgłębiać autentyczną ludzką historię, co wzmacnia umiejętność krytycznego myślenia i refleksji nad własnym życiem.

          MW

      • ROZWAŻANIA O ETYCE NA UNIWERSYSTECIE WARSZAWSKIM
        • ROZWAŻANIA O ETYCE NA UNIWERSYSTECIE WARSZAWSKIM

        • 30.10.2024
        • Klasy o profilu dyplomatyczno-prawnym: 2g i 3b miały niezwykłą przyjemność uczestniczyć w wykładzie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Studenckie Stowarzyszenie Etyki Prawniczej , w którym aktywnie działa Jakub Skibiński- student II roku prawa, absolwent III Liceum Ogólnokształcącego w Elblagu. To właśnie Kuba zaprosił nas na zajęcia, które zresztą współtworzył. Wykład dotyczył etyki szeroko rozumianej a także etyki zawodów prawniczych, szczególnie adwokatów.

          Uczestniczyliśmy w wykładzie bardzo dumni z naszego absolwenta, który obiecał nam dalszą współpracę. Z wielką przyjemnością zwiedziliśmy wydział prawa, bibliotekę uniwersytecką a zwłaszcza jej ogrody, z których podziwialiśmy panoramę Warszawy. Jesienna stolica jest naprawdę piękna!

          K. Maciesza, E. Trykowska-Łukaszewicz

      • EUROPEJSKI TYDZIEŃ KODOWANIA
        • EUROPEJSKI TYDZIEŃ KODOWANIA

        • 29.10.2024
        • W tym roku szkolnym z okazji Europejskiego Tygodnia Kodowania uczniowie klas 2 a-e, na zajęciach informatycznych przy użyciu aplikacji generujących obrazy z użyciem AI tworzyli grafiki, które dotyczyły bezpieczeństwa, a w szczególności cyberataków tj. malware, phishing, man in the middle, DDoS.

          Joanna Kanikuła

      • KLASA III B Z WIZYTĄ W AKADEMII NAUK STOSOWANYCH    
        • KLASA III B Z WIZYTĄ W AKADEMII NAUK STOSOWANYCH    

        • 27.10.2024
        • Uczniowie klasy o profilu dyplomatyczno-prawnym uczestniczyli w wykładzie na temat systemów politycznych wybranych państw europejskich. Spotkanie z dr Krzysztofem Sidorkiewiczem - znawcą i pasjonatem tychże zagadnień- było niezwykle interesujące. Wykład stał się pretekstem do żywej dyskusji, zwłaszcza w kontekście wyborów prezydenckich w Stanach Zjednoczonych.

          Młodzież wykazała się dużą orientacją w problemach współczesnej polityki, dlatego też pojawiło się wiele argumentów na rzecz obniżenia wieku wyborczego w naszym kraju.

          Oczywiście zapoznaliśmy się też z ofertą edukacyjną ANS, nowymi kierunkami oraz planami rozwoju. Z panem Krzysztofem Sidorkiewiczem - dyrektorem Instytutu Ekonomicznego ANS - mamy nadzieję spotkać się na wykładzie dotyczącym społeczeństwa obywatelskiego.

          K.M.

      • WARSZTATY AKADEMICKIE WIECZOROWĄ PORĄ
        • WARSZTATY AKADEMICKIE WIECZOROWĄ PORĄ

        • 25.10.2024
        • Warsztaty akademickie wieczorową porą 📖🖋️Cierpienie i izolacja w "Wieży" Herlinga-Grudzińskiego

          „Na samym dnie istnienia jest piękno życia”  

          24 października 2024 roku odbyły się warsztaty online z dr. hab. Lechem Giemzą, prof. KUL, poświęcone analizie opowiadania „Wieża” Gustawa Herlinga-Grudzińskiego. Profesor wprowadził uczestników w fenomenologiczną analizę cierpienia, zwracając uwagę na jego głęboki, metafizyczny wymiar w kontekście trądu – choroby, która dotyka bohatera noweli. Trąd, symbolizujący izolację i wykluczenie społeczne, w utworze staje się nie tylko fizycznym cierpieniem, ale przede wszystkim metaforą duchowej próby i moralnego wyzwania, z jakimi musi zmierzyć się człowiek. Profesor Giemza podkreślił uniwersalność tego motywu, który, podobnie jak w „Księdze Hioba”, odnosi się do cierpienia niezawinionego, narzuconego człowiekowi niezależnie od jego win. W literaturze trąd funkcjonuje jako symbol zarówno fizycznego bólu, jak i wykluczenia społecznego, a także głębokiej samotności i refleksji nad kondycją ludzką. Herling-Grudziński w „Wieży” ukazuje los człowieka, który musi zmagać się nie tylko z bólem ciała, ale także z egzystencjalnym pytaniem o sens swojego istnienia. Profesor Giemza zwrócił uwagę na to, jak opowiadanie przedstawia cierpienie w wymiarze duchowym, które staje się wyzwaniem nie tylko fizycznym, ale również moralnym. Warsztaty skupiły się na analizie relacji między cierpieniem a duchową kondycją człowieka, jego samotnością, alienacją oraz próbą zrozumienia sensu życia w obliczu nieuleczalnej choroby. Na podstawie utworu Herlinga-Grudzińskiego, Profesor wraz z uczestnikami wykładu rozważali na temat różnicy pomiędzy cierpieniem cielesnym i duchowym oraz tym, jaki wpływ ma ono na człowieka, na przykładzie samotności, która jest motywem przewodnim opowiadania, które z pewnością można nazwać dającym nadzieję. Spotkanie z panem profesorem Lechem Giemzą pozwoliło nam na wgląd w istotę cierpienia, poznanie, co cierpienie robi z człowiekiem i, co najważniejsze, co on sam może z nim zrobić. Opowieść trędowatego Lebbrosa jest uniwersalna – udowadnia, że nawet w najgorszym cierpieniu człowiek może znaleźć ukojenie w tym, co go otacza, gdyż często sam cierpiący staje się bardziej wyczulony na piękno. „Życie jest dobre, kiedy przerasta siebie” zdanie to motywuje nas do poszukiwania głębszego sensu w egzystencji i przekraczania wymagań, które sami sobie stawiamy.

          Spotkanie podkreślało, że literatura – szczególnie ta autorstwa Herlinga-Grudzińskiego – jest potężnym narzędziem, które pozwala zrozumieć najtrudniejsze ludzkie doświadczenia. Była to okazja do głębszej refleksji nad tym, jak literatura pomaga zgłębiać istotę cierpienia i samotności, stając się kluczem do zrozumienia ludzkiej egzystencji w obliczu cierpienia, izolacji i duchowej próby.

          Tekst: Zuzanna Wlazło kl.3a, Zofia Molińska, Bartosz Wilmański, Olgierd Pawłowski kl.4b.

      • MŁODZI ARTYŚCI NA TROPIE WIEDZY - UCZNIOWIE KLASY 2 A I 3 A ODKRYWAJĄ TAJNIKI HUMANISTYKI NA UWM
        • MŁODZI ARTYŚCI NA TROPIE WIEDZY - UCZNIOWIE KLASY 2 A I 3 A ODKRYWAJĄ TAJNIKI HUMANISTYKI NA UWM

        • 25.10.2024

        • Uczniowie klas 2a i 3a o profilu artystyczno-medialnym wzięli udział w kolejnej edycji Czwartków z Humanistyką, wydarzeniu zorganizowanym na Wydziale Humanistycznym UWM w Olsztynie w roku akademickim 2024/2025.
          Uczestnictwo młodzieży w tych wykładach i warsztatach odbyło się w ramach porozumienia zawartego między UWM a naszym liceum.

          Tematyka wykładów i warsztatów, z którymi mogli zapoznać się uczniowie, obejmowała zagadnienia niezwykle aktualne oraz interesujące zarówno dla miłośników języka jak i historii.

          Jednym z głównych tematów wykładowych było pytanie: Przeklinają ludzie inteligentni - prawda czy mit?. Pani dr hab. M. Wołk w swojej prelekcji, bazując na wiedzy naukowej, obaliła tezę, że osoby często używające wulgaryzmów są bardziej kreatywne i inteligentne od tych, którzy na co dzień nie przeklinają. Rozważania nad tym tematem prowadziły do szerszej analizy języka jako narzędzia komunikacji i ekspresji.

          Kolejny wykład dotyczył zagadnień związanych z relacją między znakami językowymi a wizualnymi. Profesor przybliżył uczniom, w jaki sposób obrazy i teksty oddziałują na nasze postrzeganie świata oraz jak w kulturze medialnej te dwa obszary często się przenikają. Było to szczególnie cenne doświadczenie dla młodzieży o artystycznym zacięciu, która na co dzień pracuje z przekazem wizualnym.

          Nie zabrakło również wykładu dotyczącego współczesnych zagadnień polityczno-historycznych. Temat Jak rosyjska propaganda opowiada Specjalną Operację Wojenną wprowadził uczniów w świat manipulacji medialnej (eufemizmów i dysfemizmów) oraz mechanizmów dezinformacji stosowanych w kontekście międzynarodowych konfliktów.

          Z kolei wykład historyczny Cel: polskie fabryki - nieznana historia z dziejów wojny w 1939 roku przybliżył uczniom mało znane epizody z czasów II wojny światowej, które miały kluczowe znaczenie dla funkcjonowania gospodarki wojennej. Uczniowie mieli okazję dowiedzieć się więcej o niemieckich strategicznych działaniach wojskowych związanych z polskim przemysłem.

          Oprócz wykładów, młodzież uczestniczyła w warsztatach praktycznych, które były równie inspirujące. Warsztaty PROJEKT REPORTAŻ. O tym, jak ciekawie opowiadać lokalne historie skierowane były przede wszystkim do przyszłych dziennikarzy. Prowadząca krok po kroku tłumaczyła, jak odnaleźć i opisać ciekawe, a często niedostrzegane historie, które kryją się w lokalnych społecznościach.

          Drugi warsztat, Jak cię słyszą, tak cię piszą, czyli kompetencje tłumacza ustnego, pozwolił uczestnikom zgłębić tajniki pracy tłumacza. Uczniowie dowiedzieli się, jak ważna jest precyzja językowa, szybkie reagowanie na sytuacje komunikacyjne oraz jak istotne są umiejętności interkulturowe w zawodzie tłumacza.

          Udział uczniów klas 2a i 3a w Czwartkach z Humanistyką z pewnością był dla nich wartościowym doświadczeniem. Spotkania z profesjonalistami z różnych dziedzin pozwoliły młodzieży spojrzeć na zagadnienia humanistyczne w nowym świetle i przekonały, że nauka wymaga nieustannej ciekawości i otwartości na świat.
          Wydział Humanistyczny UWM po raz kolejny udowodnił, że potrafi skutecznie łączyć tradycję akademicką z nowoczesnymi formami edukacji, angażując młodych ludzi w dialog z nauką i otaczającą rzeczywistością. Dzięki porozumieniu zawartemu z naszym liceum, uczniowie będą mieli okazję uczestniczyć w w kolejnym spotkaniu już w grudniu.

          MW

      • KLASA 3C I 4C W KORTOSFERZE!
        • KLASA 3C I 4C W KORTOSFERZE!

        • 23.10.2024
        • 22 października odwiedziliśmy Centrum Popularyzacji Nauki i Innowacji Kortosfera przy UWM w Olsztynie. Zwiedziliśmy interaktywną wystawę, skomponowaną wokół tematów dotyczących rolnictwa, żywności, diety, zdrowia, przyrody i wpływu człowieka na środowisko. Uczestniczyliśmy też w ciekawych warsztatach: Laboratorium Świetlnych i Barwnych Zjawisk, na którym obserwowaliśmy zjawisko fluorescencji i badaliśmy wpływ długości fali światła na zmianę widzialnych kolorów, samodzielne wyekstrahowaliśmy chlorofilu z roślin i badaliśmy wpływ światła na jego kolor. Na warsztatach Sekrety żywności, czyli składniki odżywcze w roli głównej oznaczaliśmy metodą miareczkową kwasowości mąki i określaliśmy ich przydatność do spożycia, wykrywaliśmy kwasy tłuszczowe nienasycone, ciała ketonowe w mleku oraz obserwowaliśmy pod mikroskopem preparaty z pyłku pszczelego.

      • KLASA II A NA WYJĄTKOWEJ LEKCJI HISTORII W IPN W GDAŃSKU
        • KLASA II A NA WYJĄTKOWEJ LEKCJI HISTORII W IPN W GDAŃSKU

        • 17.10.2024
        • 17 października 2024 r. klasa II A - w ramach projektu BohaterOn  Młode głowy - wzięła udział w niezwykłej lekcji historii w siedzibie Instytutu Pamięci Narodowej w Gdańsku.

          Uczniowie uczestniczyli w wykładzie dotyczącym powstania warszawskiego, który poprowadził edukator IPN pan Daniel Sieczkowski. Spotkanie było okazją do głębszego zrozumienia tego kluczowego momentu w polskiej historii, pełnego dramatycznych wydarzeń i heroizmu walczących. Prelegent w interesujący sposób przedstawił tło historyczne oraz losy uczestników powstania, przybliżając uczniom nie tylko fakty, ale także emocje i dylematy tamtych dni.

          Wykład wzbogaciła również wizyta w wyjątkowym miejscu - Archiwum pełne pamięci, gdzie uczniowie mieli możliwość zapoznania się z oryginalnymi dokumentami, zdjęciami oraz innymi pamiątkami z okresu II wojny światowej i Polski Ludowej. Bezpośredni kontakt z materiałami archiwalnymi pozwolił młodzieży lepiej zrozumieć trudności, z jakimi borykały się pokolenia ich rówieśników żyjących w tamtych czasach. Wizyta w IPN wywołała głębokie refleksje i poszerzyła wiedzę o historii Polski.

          Po pełnej emocji i wiedzy wizycie w Instytucie, uczniowie udali się do Galerii Bałtyckiej, gdzie przyszedł czas na chwilę relaksu. Wspólny obiad pozwolił na chwilę wytchnienia po intensywnym przedpołudniu, a po posiłku młodzież miała okazję zrobić zakupy, co było miłym zakończeniem dnia pełnego wrażeń.

          Organizatorami wycieczki były pani Teresa Rakowska - koordynator projektu,  i Małgorzata Wolska - wychowawca klasy, które zadbały o to, by uczniowie nie tylko wzbogacili swoją wiedzę historyczną, ale także mieli okazję spędzić czas w miłej atmosferze.
          Wyjazd do IPN był dla klasy II A nie tylko cenną lekcją historii, ale także doskonałą okazją do integracji i odpoczynku.

          MW

        • CERTYFIKAT EDUKACJA W RUCHU

        • 17.10.2024
        • Nasza aktywność została dostrzeżona i doceniona.

          Przypomnijmy, że do projektu Europejski Dzień Sportu Szkolnego przystąpiliśmy po raz pierwszy.

          Dziękujemy wszystkim zaangażowanym nauczycielom i uczniom.

          Pragniemy w przyszłym roku też włączyć się w projekt, który motywuje, dostarcza wiele radości, a przede wszystkim pozwala zaktywizować społeczność szkolną w dziedzinie sportu, rekreacji i zdrowia.

          Jacek Licznerski

      • ROK SZKOLNO-AKADEMICKI 2024/25 ROZPOCZĘTY
        • ROK SZKOLNO-AKADEMICKI 2024/25 ROZPOCZĘTY

        • 16.10.2024
        • 16 października 2024 r. w auli WSD w Elblągu nastąpiła uroczyta inauguracja nowego roku dla klas dyplomatyczno-prawnych Pod Patronatem Wydziału Prawa I Administracji UG. Uroczystość zbiegła się z Dniem Patrona naszego liceum- Jana Pawła II. Mówiła o tym Pani Dyrektor Beata Orzech, która otworzyła uroczystości.Następnie nasza koleżanka z kl.2a Lena Ziętek odczytała przesłanie do młodych,  aby czerpali z nieprzebranego źródła miłości, wiedzy, duchowości, jakim była i pozostaje nauka św. Jana Pawła II, papieża- Polaka.

          W drugiej części spotkania wysłuchaliśmy wykładu dr n.pr Pana Piotra Zielińskiego, który ukazał prawne aspekty ochrony życia ludzkiego. Pani dr Anna Podolska, absolwentka naszego liceum, wykładowca w Katedrze Praw Człowieka I Praw Własnosci Intelektualnej UG, zapoznała obecnych z planami współpracy na najbliższy rok oraz ze swoją najnowszą publikacją pt."Zanim zapytasz google'a", zawierającą 15 lekcji świadomego obywatela. Książka powstała przy współpracy z Panią Olgą Śniadach. Warto polecić zwłaszcza zdającym maturę z wiedzy o społeczeństwie i zainteresowanym zagadnieniami społeczno- prawnymi. Na zakończenie, o trudnym zawodzie sędziego, opowiedział Sędzia Sądu Okręgowego w Elblągu, Pan Zdzisław Kawulak, orzekający w sprawach karnych.

          Po uroczystości wszyscy udali się do szkoły, gdzie czekała "kremowa", słodka niespodzianka, cukierki, które zasponsorowała Rada Rodziców.

          Organizatorzy składają wielkie podziękowania zaproszonym gościom, księżom, pracownikom WSD w Elblągu, koleżankom i kolegom oraz uczniom, którzy przyczynili się do uświetnienia tej uroczystości.

          T.R.

           

      • ŚWIĘTO EDUKACJI W NASZEJ SZKOLE
        • ŚWIĘTO EDUKACJI W NASZEJ SZKOLE

        • 14.10.2024
        • Wspólnie dla edukacji - uroczyste Święto Dnia Edukacji w naszej szkole.

          14 października w naszym liceum odbyły się uroczyste obchody Dnia Edukacji Narodowej. To wyjątkowe święto było okazją, aby wyrazić wdzięczność i szacunek wszystkim nauczycielom i innym pracownikom oświaty za ich pracę na rzecz młodzieży.

          Dyrekcja szkoły złożyła wszystkim uczniom najlepsze życzenia z okazji święta edukacji. Podziękowania skierowała także do grona pedagogicznego, doceniając ich codzienną pracę i zaangażowanie.

          Uroczystość wzbogaciły występy artystyczne uczennic, które wykonały wzruszające piosenki, dedykując je nauczycielom. Występy spotkały się z dużym uznaniem i gromkimi brawami od zgromadzonej publiczności.

          Zabawnym momentem dnia było wręczenie specjalnych odznaczeń dla nauczycieli, którzy wyróżnili się w różnych kategoriach. Medale przyznano między innymi za mistrza ciętej riposty, mistrza od zadawania prac domowych czy mistrza oazy spokoju. Dzień Edukacji Narodowej w naszym liceum był pełen serdeczności, radości i wzajemnych podziękowań.

          Po części oficjalnej uczniowie wzięli udział w niezwykle ważnym kursie pierwszej pomocy przedmedycznej. Specjaliści w tej dziedzinie przeprowadzili praktyczne warsztaty, podczas których młodzież uczyła się podstawowych zasad udzielania pomocy w sytuacjach nagłych, takich jak resuscytacja krążeniowo-oddechowa, opatrywanie ran czy postępowanie przy omdleniach. Dodatkowo został omówiony temat zagrożeń dla zdrowia i życia w gospodarstwie domowym.

          MW

      • Ogólnopolski Konkurs Historyczny dla młodzieży „Katyń 2024” pod Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Andrzeja Dudy.
        • Ogólnopolski Konkurs Historyczny dla młodzieży „Katyń 2024” pod Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Andrzeja Dudy.

        • 14.10.2024
        • 11 października dobiegł końca szkolny etap konkursu historycznego. Konkurs przebiegał w 3 kategoriach:

          1. Życie w cieniu Katynia(w formie prezentacji multimedialnej)

          2. Czy tylko Katyń?– zbrodnie ludobójstwa w innym czasie i miejscu (rozprawka)

          3.Nie tylko Lewandowska - kobiety Katynia – tableau(tablica pamięci kobiety / kobiet zamordowanych przez NKWD w 1940 r.

          Do konkursu w kategorii rozprawka przystąpili:

          1.Lena Ziętek kl. 2a- „Czerwoni Khmerzy- ludobójstwo w służbie utopii”,

          2.Anita Bienert kl. 2a- „Zbrodnia nankińska”

          3.Mateusz Grabowski kl. 2b- „Piaśnica- Drugi Katyń”

          4.Franciszek Skulimowska kl.2b- „Zbrodnie komunistyczne przeciw narodowi polskiemu. Sprawa gen. Emila Fildorfa- Nila”

          5.Filip Serdeczny kl. 2g- „ Nie tylko Katyń”

          6.Maja Polkowska kl.3c- „Genocidum Atrox. Zbrodnia w Janowej Dolinie w 1943 r.”

          W kategorii tableau(tablica pamięci, plakat):6 uczennic

          Emilia Rynkowska kl.2a, Magdalena Maciejewska kl.2a, Maja Sarnowska kl. 3c,

          Yauheniya Statkevich kl.3a, Oliwia Bondarska kl.2g,Laura Siedlecka kl. 2g.

          Prace konkursowe oceniać będzie Jury w następującym składzie:

          dr Ewa Kowalska– przewodnicząca Jury, historyk, Instytut Pamięci Narodowej - Biuro Poszukiwań i Identyfikacji

          Adrianna Gajdziszewska- artystka plastyk, edukatorka i animatorka kultury, autor identyfikacji wizualnej Konkursu

          Kinga Hałacińska- reprezentant RodzinKatyńskich, dziennikarka, publicystka

          Sebastian Karwat- kierownik Muzeum Katyńskiego w Warszawie, historyk, kustosz

          Robert Kostro- dyrektor Muzeum Historii Polski, historyk, publicysta

          dr Maciej Wyrwa- autor publikacji "Nieodnalezione Ofiary Katynia", historyk, pracownik Centrum Mieroszewskiego.

          Wyniki oceny formalnej zostaną opublikowane nie później niż 14 października 2024 r. Werdykt Jury zostanie opublikowany nie później niż 18 października 2024r. na stronie internetowej Konkursu: https://katyn-pamietam.pl/.

          T. Rakowska

        • LISTOPADOWA ODYSEJA LEKTUROWA

        • 14.10.2024
        • Drodzy Uczniowie! Choć to dopiero za 2 tygodnie, ale już dziś zapraszamy wszystkich WAS do wzięcia udziału w LISTOPADOWEJ ODYSEI LEKTUROWEJ! SZCZEGÓŁY NA PLAKACIE!

          MW

      • UCZNIOWIE KLASY 2A NA WARSZTATACH PODKASTERSKICH Z MARCINEM MUSIAŁEM
        • UCZNIOWIE KLASY 2A NA WARSZTATACH PODKASTERSKICH Z MARCINEM MUSIAŁEM

        • 13.10.2024
        • 12 października grupa uczniów klasy 2A, tj. Anita Bienert, Julia Lewandowska, Julia Jaroszewska, Nina Pawlicka oraz Agata Olszewska, miała niecodzienną okazję uczestniczyć w warsztatach zatytułowanych Podcast literacki jako forma reportażowa. Spotkanie, zorganizowane przez Bibliotekę Elbląską, przyciągnęło młodych pasjonatów literatury i nowoczesnych form komunikacji, dając im możliwość zdobycia unikalnych umiejętności w dziedzinie tworzenia podcastów.
          Warsztaty poprowadził Marcin Musiał - doświadczony badacz i historyk, absolwent historii i historii sztuki na Uniwersytecie Wrocławskim. Dzięki jego wiedzy i doświadczeniu, uczestniczki warsztatów miały okazję nie tylko poznać podstawy techniczne tworzenia podcastów, ale także zgłębić rolę podcastu jako medium do przekazywania historii i reportażów.
          W trakcie 5 - godzinnych warsztatów uczennice dowiedziały się, jak za pomocą dźwięku i słowa budować atmosferę, wciągać słuchacza w narrację oraz w jaki sposób podejmować ważne, literackie i społeczne tematy.
          Jednym z kluczowych elementów warsztatów była praktyczna część, podczas której uczestniczki tworzyły własne podcasty. Był to czas na eksperymenty z formą, treścią i stylem.
          Warsztaty zorganizowane przez Bibliotekę Elbląską zostały dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury - państwowego funduszu celowego. Dzięki temu wsparciu nasza młodzież mogła uczestniczyć w wydarzeniu, które nie tylko poszerzyło ich horyzonty, ale także pokazało, jak nowoczesne technologie i media mogą wspierać tradycyjne formy literackie.
          Uczennice, które wzięły udział w warsztatach, zgodnie podkreślają, że była to nie tylko świetna zabawa, ale także niezwykle inspirujące doświadczenie.

          MW

      • BOHATERON &"MŁODE GŁOWY"
        • BOHATERON &"MŁODE GŁOWY"

        • 12.10.2024
        • Pod tym hasłem przebiegał drugi etap projektu o Powstaniu Warszawskim w naszej szkole. Wspólnie z klasą 2a przeprowadzono innowacyjne warsztaty, których celem było połączenie wiedzy historycznej z tematami ważnymi dla współczesnych młodych ludzi oraz zadbaniem  o ich dobrostan emocjonalny.

          Projektowi BohaterOn &"Młode Głowy" w twojej szkole patronuje Fundacja UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej.

          Podstawą warsztatów było opowiadanie Magdaleny Górskiej pt. „Pamiątkowa fotografia”. Poruszająca historia rodzeństwa w subtelny sposób łącząca współczesne problemy młodzieży z pamięcią o wydarzeniach z przeszłości, stworzyła przestrzeń do refleksji nad odpowiedzialnością, szacunkiem i trudnymi wyborami moralnymi. Podzieleni na zespoły zastanawialiśmy się nad systemem wartości, który łączy pokolenia, stworzyliśmy własną piramidę hierarchii wartości wg. wzoru Maxa Schellera, dyskutowaliśmy o czynnikach, sytuacjach i zdarzeniach, które połączyły głównych bohaterów opowiadania i stworzyliśmy scenką komiksu o walkach młodych powstańców 1944 r. Dyskusji nie było końca!

          Dopełnieniem "burzy młodych głów" była projekcja filmu pt:"Miasto 44" w reżyserii J. Komasy. 

          Dziękujemy za zaangażowanie klasie 2a i koledze Szymkowi Słupkowi z kl. 1a, który w perfekcyjny sposób wykonał dla nas to pamiątkowe zdjęcie, zainspirowane kadrem z filmu.

          Przed nami wizyta w IPN w Gdańsku i "Archiwum pełne pamięci". 

      • DNI JĘZYKÓW OBCYCH
        • DNI JĘZYKÓW OBCYCH

        • 03.10.2024
        • W dn. 30 września - 4 października w ramach międzyjęzykowej współpracy i integracji uczniowie z klas 2-4, uczący się języka hiszpańskiego, włoskiego, francuskiego i rosyjskiego biorą udział we wspólnych, przygotowanych przez siebie lekcjach językowych. Pierwszaki tradycyjnie brały udział w terenowej grze językowej.

          Do tej pory odbyła się wymiana rosyjsko-hiszpańska - w trakcie wspólnych zajęć zapoznaliśmy się z rosyjską cyrylicą, uczyliśmy się fałszywych słówek, podziwialiśmy rosyjskie pamiątki, graliśmy w gry językowe, uczyliśmy się zwrotów grzecznościowych, wysłuchaliśmy kilku prezentacji, rozwiązywaliśmy quizy online i oglądaliśmy bajki w oryginalnej wersji językowej

          Uczniowie grup włoskiej i francuskiej pracowali w mieszanych mini zespołach (po 2 osoby z każdej grupy) nad wykonaniem różnych zadań związanych ze znajomością języka i kultury włoskiej i francuskiej.

          Wszyscy uczestnicy rywalizacji drużynowej otrzymali oceny za aktywność.

      • OLIMPIADA JĘZYKA  ANGIELSKIEGO
        • OLIMPIADA JĘZYKA ANGIELSKIEGO

        • 03.10.2024
        • Dziś grupa 30 śmiałków zmierzyła się z arcytrudnym testem gramatyczno-leksykalnym w ramach etapu szkolnego Olimpiady Języka Angielskiego organizowanego przez Wyższą Szkołę Języków Obcych w Poznaniu.

          Życzymy powodzenia wszystkim odważnym. 

      • EUROPEJSKI DZIEŃ SPORTU SZKOLNEGO
        • EUROPEJSKI DZIEŃ SPORTU SZKOLNEGO

        • 01.10.2024
        • 27 września III Liceum Ogólnokształcące dołączyło do obchodów Europejskiego Dnia Sportu Szkolnego (European School Sport Day - ESSD), realizowanego pod hasłem #BeActive (bądź aktywny). To międzynarodowe święto ruchu od lat jednoczy dzieci i młodzież z Europy, a także z Ameryki Południowej, Afryki i Azji. W zeszłorocznych obchodach wzięło udział ponad 40 krajów z różnych części świata.

          Nasza szkoła z dumą stała się częścią tej globalnej inicjatywy, a tegoroczne wydarzenie zostało objęte Patronatem Honorowym UNICEF Polska. Udział w ESSD miał ogromne znaczenie dla promowania zdrowia, ruchu i sprawności fizycznej, które są kluczowe dla prawidłowego rozwoju młodych ludzi.

          Tegorocznym tematem przewodnim akcji była „edukacja w ruchu”. W związku z tym, w piątek w naszej szkole królowały lekcje aktywne, dynamiczne, energiczne oraz pełne temperamentu i inicjatywy ze strony nauczycieli oraz uczniów. Ruch, jak wiadomo, ma bezpośredni wpływ na funkcje poznawcze. Aktywność fizyczna poprawia krążenie, co zwiększa dotlenienie mózgu, wpływając pozytywnie na koncentrację, pamięć oraz zdolność logicznego myślenia. W efekcie nasza młodzież, która regularnie się rusza, często osiąga lepsze wyniki w nauce. Nie sposób nie wspomnieć o korzyściach dla zdrowia psychicznego. Wysiłek fizyczny jest doskonałym sposobem na redukcję stresu, poprawę samopoczucia oraz radzenie sobie z emocjami. Wpływa na produkcję endorfin, które pomagają w utrzymaniu dobrego nastroju.

          Edukacja w ruchu uczy także ważnych umiejętności społecznych. Uczniowie, biorący udział w zajęciach ruchowych, szczególnie tych zespołowych, rozwijają zdolność współpracy oraz uczą się odpowiedzialności za swoje działania.

          Zajęcia, pod okiem naszych nauczycieli, realizowane były w różnorodnych formach wybranych przez uczniów. Przeważały gry i zabawy zespołowe, ale można było zaobserwować także zajęcia gimnastyczno-relaksacyjne czy treningi w wodzie na pobliskiej pływalni.

          Naszą aktywność obrazuje fotorelacja.

           

          Działo się!

          To, co się wydarzyło w tym dniu w ramach Europejskiego Dnia Sportu Szkolnego można śledzić pod adresem: http://www.essd.v4sport.eu/ ; a także:

          #ESSD2024       #BeActive       #ESSDPoland       #ESSDPoland2024      #RuchowyPlanLekcji